Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 6831 ggr
Maja
1/15/13, 12:14 PM

Trött på min diabetes

Nu är jag inne i en sådan där period där jag verkligen (förlåt mig för hårda ord) hatar min diabetes. Har ju haft typ 1 sedan 2005, så jag är inne på mitt åttonde år. Tar NovoRapid och Lantus. Hade tidigare Levemir, men sedan slutade jag tåla det och fick stora nässelutslag över kroppen varje gång jag tog det.

Jag har normalt sett ätit "vanlig" mat, det vill säga kyckling/kött/fisk med potatis/ris/pasta, sallad, lite godis, frukt och så vidare. Jag är kass på att ta mina värden, så min blodsockermätare har legat gömd någonstans, fick leta fram den igår. Men normalt har jag väl legat mellan 7/8-15/16. Jag har varit låg några gånger och hög några gånger.

Men strax innan nyår bestämde jag mig för att se om jag kunde bli lite bättre och snällare mot mig själv genom att plocka bort socker (alltså inget godis, kanske någon chokladbit på 90% då och då) och kolhydrater i en rimlig mån (äter inte ris/potatis/pasta/bröd).

Så nu ser i princip dagarna ut så här:
Frukost: Keso, bröd bakat på ägg, solrosfrön, linfrön, lite mer keso och lite andra frön.
Lunch: Kött/kyckling/fisk och blomkål/broccoli/sallad
Middag: Kött/kyckling/fisk och blomkål/broccoli/sallad

Däremellan kan jag äta nötter, keso, någon bit mörk choklad eller så. Jag har ätit så här i knappt tre veckor nu. Men då till problemet:

Jag tar lika mycket insulin som vanligt, om inte mer, och ligger ändå högt. Igår hade jag ätit sallad, blomkål och lax och tog 10 enheter (NovoRapid). Testar blodsockret efter ett tag (när insulinet är på sin topp) och ligger på 14.5. I morse åt jag bara några skedar keso och en skiva av mitt totalt sockerfria bröd utan kolhydrater (eller ja, med så mycket kolhydrater det finns i linfrön, ägg och solrosfrön). Tar 8 enheter till detta. Tre timmar senare ligger jag på ett blodsockervärde på 11.5.

På riktigt - vad är det för fel på mig?

Allt känns bara så j*vla kasst just nu… Jag är så trött på den här hemska sjukdomen. Jag vill bara gå och gömma mig i en mörk städskrubb och aldrig mer komma fram.

Jag är inte sjuk på något annat sätt, mer än kronisk allergi, lite smått astma och sådant.

Hade bara en enorm lust att få skriva av mig lite och vara så där butter och sur, för det får man vara ibland… Flört

Annons:
chilisalsa
1/15/13, 8:48 PM
#1

Ja jag är ju inte ens diabetiker (än…) men jag svarar ändå

Var din egen vän !

Medarbeterare på Kost

ojdo
1/16/13, 2:31 PM
#2

jag kan uppleva att när man skär ner på kolhydraterna supermycket å kanske tar bacon och ägg till frukost så sjunker inte blodsockret trots att man tar insulin till. jag tror det kan bero på att kroppen inte änvänder sig av glukos som bränsle för att den inte får i sig tillräckligt. testat att mäta ketoner?

ps: typ 1a sen november 2012

Karin20
1/20/13, 7:18 PM
#3

Man har all rätt i världen att vara sur och less på sin sjukdom och tycka att allt är så orättvist. Men var rädd om och snäll mto dig.. Vad gäller dina värden hoppas jag att du får svar av någon som kan det här för ettor eller att du pratar med diabetesvården. Jag tycker det låter konstigt.

//Karin

fenix92
1/21/13, 6:19 PM
#4

Hej, hur länge har det hållt på? Ibland lägger sig blodsockret högre i några dagar innan en infektion bryter ut. Har du börjat ta några andra mediciner? En del mediciner/naturläkemedel/kosttillskott påverkar blodsockret.

Pröva också att kassera pennan med snabbinsulin som du använder nu och börja på en ny - det kan ha blivit dåligt/tappat kraft.

Låt oss veta hur det går för dig!

Maja
1/21/13, 8:33 PM
#5

Tack för alla svar!

Fortfarande trött på den här sega, tråkiga, envisa sjukdomen.

Jag har ätit "nyttigt" sedan några dagar innan nyår. Kan fortfarande äta ex. en burk keso till frukost och stiga upp till 14-15 mmol/l trots 8-10 enheter NovoRapid. Ingen förkylning, ingen sjukdom. Ingenting sådant.

Annars äter jag allergitabletter (påverkar inte enligt läkare) och p-piller (kan höja lite, men det har jag ätit länge, länge). Jag har fasta pennor, byter bara ampullen. Ampullen byts var fjärde/femte dag, men alltid samma resultat, så jag tror inte att det är något fel på penna/insulin dessvärre.

Har inte ätit något godis sedan mellandagarna. Åt i och för sig en bit choklad från Marabou då jag vaknade en natt och var superlåg och det var det första jag hittade. Men annars - inget godis, ingen alkohol, ingen potatis eller pasta, bara typ 3 msk ris då jag blev bjuden på lunch och inte ville peta bort det. Inget bröd. Frukosten består av keso eller någon yoghurt med lågt kolhydratsinnehåll med lite linfrö/andra fröer. Lunchen är exempelvis köttfärssås/kycklinggryta med sallad. Middag ser ut som lunchen. Yoghurt eller keso eller sådant på kvällen, kanske någon bit 86-90% choklad.

Det känns nästan som att det är ovärt att försöka äta nyttigt. Mådde bättre när jag åt "normalt".

ojdo
1/21/13, 10:17 PM
#6

du har ingen liten infektion lr nått som krånglar till de då?

Annons:
Maja
1/21/13, 10:43 PM
#7

Nej, det har jag skrivit i både första och senaste inlägget. :)

chilisalsa
1/21/13, 11:41 PM
#8

Kan det kanske vara så att du låg dåligt till innan du ändrade kosten och ofta låg högt utan att du var medveten om det… om du nu var tvungen att leta fram mätaren menar jag…?

Farligt högt märks ju inte på samma sätt som farligt lågt lixom, men det är höga värden som i längden är skadligt.

http://diabetestypettlchf.blogg.se/2013/january/kul-att-ta-blodsocker-att-bli-van-med-sin-diabetes.html

Medarbeterare på Kost

Maja
1/22/13, 10:17 AM
#9

Anledningen till varför jag inte har testat är nog en blandning av:
1. Jag känner mig så låst att alltid behöva bära med mig massa saker hela tiden
2. Jag är trött på att se ut som en nåldyna (fullt med småsår) på vaje finger
3. Min läkare sa att jag ligger så pass bra att jag inte behöver testa mig mer än någon gång i veckan (…vilket har resulterat i allt mer sällan)

Visst har jag pendlat innan. Allt från superlågt (1.5-2.0) upp till alldeles för högt (20-25 och kanske ännu mer), men nu har jag ju inte stoppat i mig något socker alls (utöver sådant som finns i sallad, laktos etc.) på över tre veckor (förutom typ 30 gram choklad när jag var låg en natt som sagt). Ändå räcker inte 8-10 enheter NovoRapid för en burk keso. Visst kan ju andra faktorer spela in, som att jag till exempel går 15-20 minuter till jobbet i -10/-15 grader med en tjock jacka (då går jag upp), all typ av motion HÖJER mig.

Jag kommer ihåg på idrottslektionerna i skolan, där till och med min lärare med diabetes typ 1 blev fundersam. Jag kunde ha ätit en bra frukost och ligga bra innan lektionen, sedan efter att ha sprungit/tränat i drygt 30 minuter så steg jag upp hela vägen till 25-30 mmol/l. Jag testade att ändra frukosten, jag tog extra mycket insulin, jag testade att äta något precis innan och ta extra med insulin, men jag steg alltid, alltid, alltid. Mina läkare tyckte också att det var helknasigt.

chilisalsa
1/22/13, 5:39 PM
#10

Du kanske skulle ha pump med ett humaninsulin i stället för de modifierade insulinsorter du har nu ? Finns väl inget långverkande humaninsulin längre. Sissta tog man bort pga dålig lönsamhet enl. Bernstein.

Kan ju vara så att du har en svårinställd typ…

Att man har ett bra HbA1c säger inget om hur stabilt man håller sockret. Min far är ett utmärkt exempel på mkt bra långtidsvärde men FÖR stora svängningar… Antar det var det din doktor tittade på i första hand…. japp under långtidsmålvärdet så är det bra!

Att det stiger av träning är helt i sin ordning och normalt. Det gör det även om du skulle fasta och träna ;-) Leverns svar på att kortisolet stiger är att pytsa ut lagrat glycogen (socker) i blodet. Och kortisolet stiger av träning… ju längre och hårdare desto mer (lite grovt). Det fortsätter även att stiga ett tag efter träningen…

För en person som inte är insulinreststent (friska och många 1:or) tar musklerna hand om sockret för förbränning, och friska parerar med lite mer insulinutsöndring för att underlätta för sockerförbränningen i musklerna.

Men även en frisk person har lite högre blodsocker efter lite hårdare träning ;-)

Att det stiger så pass för dig tror jag beror på att du dessutom är insulinresistent, trots att du är 1:a.

Medarbeterare på Kost

Maja
1/23/13, 3:52 PM
#11

Njae, pump vill jag inte ha. Jag trivs bra med mina pennor och jag diskuterat pump med en del diabetiker. En del som tycker om det, andra som tycker att man blir så låst. Jag simtränar 2-3 gånger i veckan, är i stallet och rider, springer etc. och då vill jag inte ha pumpen "i vägen".

Så här har dagen sett ut idag:
Vaknade, hade 6.4 mmol/l, åt fukost bestående av 2 dl turkisk yoghurt med 10 hasselnötter, 5 mandlar, 1.5 msk krossade linfrön och en skiva bröd bakat på ägg, pofiber, bakpulver och smör typ. Tar 8 enheter NovoRapid till detta. Kl. 11.00 ligger jag på 7.6 mmol/l. Helt okej alltså.

Till lunchen kl. 13 så åt jag kycklingsallad bestående av grillad kyckling, sallad, tomat, parmesanost och lite dressing. Dricker ett glas Cola Zero. Tar 11 enheter NovoRapid. Ligger 2.5 timme senare på 7.6 mmol/l.

11 enheter till lite sallad och kyckling känns ju betydligt för mycket och ändå ligger jag så pass högt som 7.6 mmol/l. Visst, det är inte ett högt värde, men för högt för den "höga" dosen jag tog till en sallad.

Eller låter det rimligt i era öron?

Maja
1/25/13, 11:05 AM
#12

Har tagit lite mer prover nu. Tar 35 enheter Lantus på kvällen runt kl. 22/23.

**24 jan:
**Frukost (07.30):
5.7 mmol/l
1 dl kesella
1.5 msk krossade linfrön
10 hasselnötter
5 mandlar
1 avokado
9 enheter NovoRapid

10.00:
6.4 mmol/l

Lunch (11.30):
5.5 mmol/l
Kycklingwok (kyckling, grönsaker, kokosmjölk, curry)
10 enheter NovoRapid

Mellanmål (16.00):
4.3 mmol/l
1 burk kesella
1 avokado
8 enheter NovoRapid

Middag (19.00):
9.6 mmol/l
Ceasarsallad (kyckling, sallad, ost, bacon, dressing)
10 enheter NovoRapid
1 glas vin

23.00: 8.7 mmol/l

**25 jan:
**Frukost (07.30):
8.2 mmol/l
2 dl kesella
1 paprika
10 enheter NovoRapid

11.00: 12.4 mmol/l

Upp till toppen
Annons: