Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 11544 ggr
Anterrabae
2012-09-10 20:50

Diabeteshund

Någon som har det? Eller har erfarenhet av att träna upp hunden att reagera på låga blodsocker bl.a.? Jag har en 6månaders pudelvalp som jag gärna skulle lära upp. Givetvis ska han bli äldre först, men jag behöver lära mig att lära honom ;) någon som vet hur man gör?

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
gickan87
2012-09-10 20:52
#1

Tänkte precis skriva och fråga samma sak :)

Ska bli spännade att få se svar!

MVH Erika :)

Karin20
2012-09-27 16:35
#2

Alltid något

http://www.thescent.se/?page_id=203

Låter jättespännande med en diabeteshund, har faktiskt aldrig hört om det.

//Karin

Anterrabae
2012-09-27 16:39
#3

Det är visst en ganska dyr utbildning för ägare och hund. Man ska gå speciella servicehundutbildningar och så. Men klart intressant! Vi får se när vovven är äldre, och om maken tål honom.. Det verkarcsom han blivit mer allergisk än han varit.. Tack för länken :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

madaska
2012-09-29 01:40
#4

jag har en katt som reagerar på när jag har lågt blodsocker, sitter och slår på mig om jag sover tills jag vaknar, "skriker" högt m.m, ingen diabeteshund här änsålänge, men antar att en diabeteskatt får duga :)

är man redan "lite" allergisk är risken ganska stor att det blir värre om man utsätts för sin allergen dagligen.. =/

men om vi ska återgå till diabeteshundarna, är det någon som vet om alla hundar kan tränas, eller det är lättare att träna vissa raser?

Med lite socker i botten.

 

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

Anterrabae
2012-09-29 13:31
#5

Jag ringde och pratade med Maria från The Scent (länken ovan) och hon berättade att de börjar träna hundar i specialspår som det här räknas till från 12 veckors ålder :) och upp till vuxna hundar. Man vill inte träna för gamla hundar eftersom man vill att de ska leva länge efter utbildningen. Det verkar inte spela så stor roll på ras, men personligen tror jag att hundar som gillar spårning kommer ha roligare ;) Om hon tränar hunden på heltid tar det ca ett halvår, man kan alltså köpa en färdig diabeteshund via dem och utvald uppfödare. Men kan också göra det själv på helgkursbasis, då tar det 1-1,5 år beroende på hur mycket man övar hemma.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

MiroSputnik
2012-09-29 23:13
#6

Mina katter reagerar oxå om mitt blodsocker blir för lågt. De blir oroliga och håller sig mycket nära mig tills BS ligger normalt igen.

Känns ganska tryggt att veta att de håller lite koll på mig Glad

Annons:
Anterrabae
2012-09-29 23:34
#7

Så har inte mina katter gjort, men de håller koll på andra oroliga situationer. Som den ena katten håller stenkoll på dottern och har gjort så sen dottern föddes. Katten kommer och säger till om tösen är ledsen, och kan till och med skälla på mig för att det fick hända ;) Men inga diabetesreaktioner som jag märkt av. Det är jättehäfrigt vilket ansvar de tar.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

madaska
2012-09-29 23:39
#8

jag vet inte riktigt, om det också är en träningssak och beror helt och hållet på hur katten är själv.. vi har alltid haft katter förr när jag var liten och ingen har brytt sig nämnvärt om det, då var det vanliga "bondkatter" så att säga, nu har jag perserkatter och de tyr sig väldigt mycket till en, speciellt den äldre som jag haft i fyra år, hon ligger alltid i närheten och mår jag dåligt så är hon där och håller koll, både psykiskt och fysiskt. Den lilla har jag haft i ett år nu ca, men hon har tytt sig till min sambo så hon bryr sig inte om mig, förrän det är något som den stora katten reagerar på, för då ska hon med ha koll och säga ifrån..

djur kan vara lustiga, men just nu är jag tacksam för att de små liven är det. haha :)

Med lite socker i botten.

 

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

Anterrabae
2012-09-29 23:52
#9

Klart det beror på kattens personlighet eller hundens också för den delen. Finns intresse så lär de sig fortare. Persrekatter är ju kända för att vara uppmärksamma och omhändertagande om "sina" människor.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

fenix92
2012-09-30 18:31
#10

Vad roligt att höra att det finns fler diabeteskatter! Min raskatt har inte reagerat direkt men min bondkatt tycker inte om när mitt bs är dåligt. Drabbades av DKA vid insjuknandet och då var han väldigt orolig. Han gillar inte när jag har kraftiga känningar heller, helst inte nattetid.

Maja
2012-10-02 22:06
#11

Min förra hund kände på sig att något var fel och visade alltid att "Matte, nu kommer du att få lågt blodsocker snart", utan att vi hade tränat honom på något sätt. Han blev lite orolig och jag minns hur han kunde sätta sig ner och tvärvägra att gå på promenad ibland. Han älskade att springa i skogen, men när han satte sig ner och vägrade lämna tomten så började jag alltid skaka efter en stund och hade mycket riktigt lågt blodsocker. Han puttade liksom på mig och visade att det var någonting som inte var som vanligt.

Den nuvarande hunden har inte visat någonting när jag har högt eller lågt värde.

elinvedin
2012-10-06 20:48
#12

jag vill ha en diabetes hund men får inte för mina föreldrar. jag är bara 11 fick min diabetes för 3 veckor sen det är ganska jobbit att ha det i min ålder för jag får inte äta godis m.m. därför vill jag ha en hund som gör mig lite gladare kan ingen säga till mina föräldrar? jag vill ha en mops går det ? :)

Anterrabae
2012-10-06 23:00
#13

Upptäckte att mon hund höll sig nära mig härom dagen. Jag hade mätt och varit låg, precis ätit men inte kommit i balans än när jag skulle ta ut hunden. Han gick inte ifrån min sida på en bra stund, inte för att kissa eller något. Vet inte om det hade med sockret att göra, får fortsätta utvärdera och se. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Kidinlove
2012-11-03 16:03
#14

Min hund pch jag ska börja utbildningen och det som krävs är en frisk hund med godkända knä och höftleder. tub tar 1-2 år och hunden ska helst vara mellan 1-2 år.

här finns lite mer info

www.soshund.se

Anterrabae
2012-11-03 21:10
#15

#14 Tack för länken, och vad spännande! Berätta gärna om hur du upplever utbildningen. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

erbe
2013-10-20 18:50
#16

Ett inlägg är alltid bättre sent än aldrig, då det är lite nytt som gäller numer. På http://www.assistanshundsportalen.se har SKK en lista över certifierade assistanshundsinstruktörer samt information om de olika vägarna som leder till examinerad assistanshund, varav diabeteshunden är en av assistanshundstyperna.

Idag ska alla blivande assistanshundar genomgå ett "förlängt" BPH som lämplighetstest, sedan kan man välja om man vill låta en instruktör sköta utbildningen, om man vill vara delaktig i utbildningen eller om man vill utbilda den helt själv.

Det gör att kostnaden kan variera från 10-20 tusen upp till över 100.000, så valet av utbildningsvariant är oerhört viktig att tänka genom.

Cahira
2013-11-08 18:26
#17

#12 Klart det går att ha mops men då hundarna reagerar på ens lukt (fermoner och hormoner ändrar svettdoft och liknande då det blir en rubbning i kroppens balans) så ligger det lite på "ju bättre luktsinne desto lättare att hunden kommer känna av din förändring." Alla raser kan, men vissa har bättre näsor än andra. (spaniels tex)

Nu har inte jag diabetes (min mormor och pappa har) men jag har andra saker som min dvärgschnauzer reagerar på.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Pyttelite
2022-12-30 12:08
#18

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Anne-Line merker det ikke alltid selv. Men det gjør Anton. Når blodsukkeret hennes blir for lavt, gir labradoren tydelig beskjed.
Tarotstollan
2022-12-30 14:44
#19

Intressant men inget för gemene man då med tanke på hur mycket det kostar och vilken tid det tar innan hunden är fullärd.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

flocken
2022-12-31 10:14
#20

Nu har jag ingen utbildad diabetes hund. Men sigge har koll på mina värden.
Varje morgon luktar han på min andedräkt. När vi är ute o går kommer han regelbundet och luktar på min hand och andedräkt.
Slutar han inte putta på min hand måste jag ta något att äta.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Tarotstollan
2022-12-31 23:04
#21

Min katt har varit framme ett par gånger och nosat mig i ansiktet när jag legat i sängen men kan tyvärr inte sätta det i sammanhang med att jag varit låg eller något. Jag håller koll på honom och mitt socker när och om det skulle hända igen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pyttelite
2023-07-29 08:26
#22

Madeleine Tuvesson från Skurup har diabetes typ 1 och utbildar sin hund Cezar till att bli diabeteshund. – Han är en riktig livräddare, säger hon.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/diabeteshunden-cezar-ar-madeleines-raddning


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Madeleine Tuvesson från Skurup har diabetes typ 1 och utbildar sin hund Cezar till att bli diabeteshund. – Han är en riktig livräddare, säger hon.
Tarotstollan
2023-08-03 00:16
#23

Kul med en kompis som är både kompis och livräddare!❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: