Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 1684 ggr
mogfarm
2013-11-15 14:26

har varit hos läkaren i dag

Jag har haft typ 1-diabetes sen 1985. Större delen av den tiden har jag varit vegetarian, i höstas blev jag vegan. Jag har alltså varken ätit enligt de traditionella rekommendationerna eller enligt LCHF. Det kanske kan vara av intresse hur ens blodvärden kan se ut då. Det var taget 17 olika blodvärden och ett urinvärde. (Njurar, lever, kolesterol mm.) De tre som avvek från det normala är hba1c, 50 dock godkänt för typ 1, ett helt ofarligt levervärde var för högt (genetiskt) samt att mitt dåliga kolesterol var för LÅGT. Blodtrycket är 110/70. Blodcirkulationen i fötterna var bra, ögonbottenfotograferingen verkade bra, det ska förstås granskas av en ögonläkare. Väger 55 kilo, 159 lång. Normalt BMI alltså. Jag har alltså både blodtryck och kolesterol åt det låga hållet trots att diabetes brukar förknippas med motsatsen. Jag känner mig frisk men har ett väldigt jobbigt hälsoproblem, grå starr och nedsatt syn, förhoppningsvis bara tills man äntligen är framme i operationskön. Med eller utan diabetes är det i alla fall inte ovanligt att man har något fysiskt problem när man är 44 år. När jag fick diabetes fanns det inte ens insulinpennor och inga vidare bra insulinsorter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: