Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 1998 ggr
hanna-jo85
2015-09-26 11:58

lägre blodsocker på semestern?

Hej! Är på mallorca nu. Äter i vanliga fall lchf och behöver då bara lantus. Nu på semestern äter jag vanligt, alltså med kolhydrater. Trots jag inte tar måltidsinsulin får jag blodsockerfall. Så fort jag äter något med kolhydrater hemma måste jag ta extra insulin. Varför får jag så lågt blodsocker här?

Annons:
Record
2015-09-27 11:02
#1

Första felet, din blodsockermätare visar fel, på grund av omgivningstemperaturen.

Andra felet, du äter olika mat, mer eller mindre kolhydrater.

Tredje felet, är att inte talar om vilken typ av diabetes du har.

Man gissar inte på orsak och åtgärd, vilken kan vara ödesdiger.

hanna-jo85
2015-09-27 15:38
#2

Varför visar den fel pga temperatur? Då måste den ju visa fel även i Sverige när årstiderna växlar? Men jag vet ju att jag får blodsockerfall, det känns ju. Har typ 1. Lade ju inlägget i en typ 1 kategori. Första dagarna åt ja minimalt med kolhydrater. Men nu måste jag äta kolhydrater hela tiden för att inte tuppa av.

Record
2015-09-27 22:17
#3

Om du tittar i din mätares beskrivning står det vilken temperatur som den är kalibrerad på. Du kanske skulle ha en mätare som mäter oftare så du vet när du närmar dig låga blodsockret. Freestyle-Libre, med ett stick/14dag.

Ville inte gissa på typ1, men kan nu konstatera att du får för mycket insulin, kan det vara så att du rör dig mer eller slipper den svenska översöta maten?

Men platsen är nog inte den rätta för att exprimentera.

hanna-jo85
2015-09-28 08:44
#4

Visste jag inte att den var kalibrerad till en viss temperatur. Hur fungerar den då i sverige där det kan pendla från -20 - +30 grader? Får för tillfället ingen freestyle libre då dom har utskrivningsstopp på dessa där jag bor. Fast i sverige äter jag ju lchf, så jag äter ju kolhydratrikare kost här. Nu tar jag bara mitt basinsulin och ligger hela tiden mellan 2-6mml/l. Och jag måste ta dextrosol hela dagen. Kanske rör på mig lite mer här, men ingen större skillnad. Men jag är här nere och jobbar i en vecka (personlig assistent ) och jobbar 24 Tim i sträck sedan ledig 4-8 tim, sen ett till 24 timmars pass. Ör ju ganska sliten.

Record
2015-09-28 10:20
#5

BL-Mätarna  med sina inre komponenter har en viss temperaturdrift, men värst fel får man vid tillverkningen av mätstickor, därför gäller en"konstant" vilken får skrivas in i mätaren, vid nya stickor. Vissa mätare har en noggrannhet av plus/minus en siffra, inget du behöver tänka på, men visas. Det förutsätts att användaren använder sin mätare inomhus, men sitter "mätkroppen" på din arm får den en jämn temperatur, och bör visa rätt, kan vara ett argument för dig att använda.

Du har ju ett bra värde med bara basinsulin, det bör väl räcka, kanske med viss komplettering. Tycker du har ett bra argument att få en Freestyle-libre, tala med din läkare. Den ger ju dessutom trender o larm vid överskridna gränsvärde. Ja har följt några typ1 i vg-regionen som har mätaren , det kända negativa är att bibliotekens larmbågar förstör mätkroppen på armen, så de får gå utanför denna. 🤫

hanna-jo85
2015-09-30 14:14
#6

Har kommit hem från resan nu. Får se om mitt blodsocker blir lite stabilare nu. Annars får jag nog sänka basinsulinet. Vill inte behöva äta hela tiden och knappt kunna anstränga mig fysiskt innan jag får blodsockerfall. Men jag får ju inte heller bli för hög för jag försöker bli gravid. Ska avvakta några dagar och sen ska jag ringa min diabetesssk. Tyvärr så säger dom att det är omöjligt just nu att få en libre. Men så fort utskrivningsstoppet upphör, eller om jag blir gravid så ska jag få en.

Annons:
Record
2015-09-30 21:43
#7

Uppfattade i inlägg #4 att de värdet var stabilt, du får  nog se på maten du äter här hemma hur mycket socker den innehåller. Hoppas det går bra i fortsättningen. Lycka till ! 😃

Upp till toppen
Annons: