Diabetes försvann
Vill berätta denna story för att kanske få lite kommentarer.
Jag blev diagnostiserad 2009(?) med diabetes. Jag var mycket rundlagd. Minns sjuksystern sade att jag hade värde 18 flera gånger i rad.
Hösten 2011 genomgick jag en stor hjärnoperation. Efter denna operation skedde mycket i mitt liv. Mycket blev annorlunda. Bland annat var jag inte hungrig. Jag åt minimalt då jag blev mätt fort. Jag gick ner nästan 30 kilo på mindre än ett år. Det var en biverkan av operationen. Under denna period blev jag av med diabetesen. Jag hade egen sticka/mätare och hade 5 varje morgon.
Nu äter jag mer normalt och måste tänka på vad jag stoppar i mig och är därmed inte alls lika stor som före op och har fortfarande 5 i värde på morgonen.
Kan denna långa "fasta" gjort att diabetesen försvann?
- Redigerat 2020-10-13, 07:41 av flocken
Du var typ 2? Alltså att du fortfarande hade insulin.
Går man ner i vikt kan värdena bli bättre.
Inte alltid, men ibland.
Det är så roligt att höra en positiv utveckling av viktnedgång o ens värden.
Jag har gått ner från 87 till 71. Jag måste ändå äta mina mediciner och tänka på min kost.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Min läkare sa att om jag går ner tillräckligt mycket är det troligt att jag kan bli medicin-/symptomfri. Jag har även läst om andra typ 2-or som blivit det tack vare viktnedgång och rätt kost (LCHF i dom fallen, ofta i kombination med olika typer av fasta). Sen verkar det väl vara lite diskuterat om man kan säga att man blivit fri eller frisk från diabetes eller om man fortfarande har diabetes men är medicin-/symptomfri. Men oavsett är det ju superbra, och väldigt roligt att höra :)
//Jessie
Ja det är alltid roligt att höra 🙂
Jag gick på lchf, inte 100%. Men nu ska jag även undvika för mkt fett då jag inte har någon gallblåsa.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tack. Jag har förstått att diabetes inte är så roligt att leva med.
Jag lärde mig i den vevan att akta mig för söta saker/snabba kolhydrater på fastande mage. Det sitter nog i än. Jag märker en uppgång på morgonen om jag käkar dåligt kvällen före typ chips, pommes etc och då talar jag om värde typ 6.5 på morgonen.
Vad gäller min viktnedgång; jag kan inte låta bli att tänka på "fasta" och låta kroppen vila och därmed kan läka. Vad vet jag, men har det tanken i huvvet.