Annons:
Etikettövrigt
Läst 159 ggr
flocken
2020-11-11 17:05

Influensa vaccin

Kommer du ta årets influensa vaccin?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
flocken
2020-11-11 17:06
#1

Jag har faktiskt bokat en tid. Aldrig tagit innan

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

JMW
2020-11-11 18:57
#2

Jag tog vaccinet förra veckan. Första gången för mig också men av olika anledningar så var det nästan en nödvändighet för mig trots att jag inte har åldern eller är riskgrupp.

Vixxen
2020-11-11 19:04
#3

Vaccinerat mig i många år och gjorde det förra veckan.
Det är viktigt att inte bli dålig i onödan för egen del om man kan undvika det. Kan jag dessutom underlätta för mina nära och kära genom att skydda dem och mig mot influensa så känns det perfekt!

Har även vaccinerat mig mot lunginflammation av samma anledning.

Zepp
2020-11-11 19:16
#4

Har redan tagit mitt!
I år fick man fyra olika i samma spruta, äldre på typ äldreboende får dubbel dos.. iomed att de har sämre immunförsvar.
I år kan det nog vara extra viktigt att inte chansa.. dvs iomed att det kan vara lurigt att skilja vanlig säsongsflunsa från Covid 19!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Chinesecrestedlover
2020-11-11 19:46
#5

Aldrig tagit tidigare…men nu, detta "något" speciella år, funderar jag faktiskt på att göra det (även om det tar emot, se längre ner för anledning).

Jag är väl egentligen inte i någon riskgrupp…men jag blir "härligt" dålig av en vanlig förkylning (går ofta "på lungorna" och påverkar min astma rejält). När jag hade influensa för ett par år sedan så hostade jag oavbrutet (vi snackar ett andetag emellan på sin höjd) ett par dygn eller så…det var kul (inte).

Sen har jag nära anhöriga (som jag träffar) som är i riskgrupper och antagligen skulle ha rejält jobbigt (och kanske skulle riskera livet) om de drabbades av Corona så…

Utlovad anledning till tvekan:

Jag undrar dock över att det är ett "äggbaserat" vaccin, det står ju att man inte ska ta det om man är allergisk…men jag har ingen aning om jag tål ägg eller inte.

Jag har nämligen inte ätit någonting med ägg i sedan 1997 (när jag var 13 år). Då blev jag lakto-vegetarian (= åt/drack mjölk, men inte ägg) och några år senare blev jag vegan (nu har jag varit vegan i 20 år) så…därmed har jag ingen aning om jag skulle reagera på vaccinet.

Förutom oro inför om jag skulle tänkas reagera på vaccinet, så tar det ju emot för att det ju innehåller ägg = går emot allt jag tror på och står för i och med min veganism. Dock så är jag en sådan som tar mediciner vid behov (ex. för min astma)…även om det skulle innehålla laktos eller så…ägg känns dock jobbigare för mig.

Så jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag ska göra ännu…men överväger att vaccinera mig. Framförallt för att ge ett extra skydd till mina anhöriga (som visserligen själva vaccinerat sig så de har ju ett visst skydd redan…) vill ju inte bidra till att de blir sjuka eller t.o.m. dör…

/Chinesecrestedlover

flocken
2020-11-11 20:20
#6

Jag hoppas att jag inte får någon reaktion mot det. Är väldigt känslig även för mediciner.
Men pga läget så känns det nästan som ett måste

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Caeli
2020-11-11 20:28
#7

Brukar aldrig ta influensavaccin och planerar inte att göra det i år heller.

Zepp
2020-11-15 00:34
#8

Det är inte viktigt att ta sitt vaccin, det viktiga är att man förmår alla andra att ta det för då slipper man själv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

flocken
2020-11-15 07:02
#9

#8: 😄

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Vixxen
2020-11-15 07:28
#10

Vadå slipper?
Förstår inte denna inställning. Vill ni inte ta ansvar och skydda er omgivning och er själva?

Det är nästan så det blir lite hjältestatus över dem som säger: Jag har aldrig och tänker inte nu heller.
Som om de skulle vara bättre, friskare och starkare.

Vaccin finns för att skydda oss och andra mot svåra infektioner. Är det så fel?

flocken
2020-11-15 07:48
#11

#10: jag tror det var sagts lite på skämt.
Det finns de som hellre hoppas att "alla andra" tar så slipper de

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Vixxen
2020-11-15 07:58
#12

#11: Det förstod jag att det var, men kan inte ta till mig det sättet att resonera.

flocken
2020-11-15 08:59
#13

#12: det finns folk till allt. Framförallt i dessa tider

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
Caeli
2020-11-15 17:08
#14

Vaccin är så klart inte fel. Men det har aldrig funnits några rekommendationer att alla skulle vaccineras mot säsongsinfluensa, endast riskgrupperna. Och då bör ju övriga avstå annars skulle det inte räcka till de som måste ha!

Så jag tänker tvärtom. Om jag avstår kan någon annan - som verkligen behöver- få istället.

Zepp
2020-11-16 20:13
#15

#14:
Det var ju oxå ett sätt att se det på?

Dvs det har aldrig funnits några rekommendationer för att avstå!

Utan tvärt om.. minst 70 % bör vaccineras för att uppnå flockimunitet!.. minst!

Däremot så finns det rekommendationer om att 100% av riskgrupperna skall vaccinera sig.

Och det har heller inte varit någon brist på vaccin för säsongsinfluensa, snarare tvärt om, man köper in för hela befolkningen osen blir man tvungen att kasta resten.. det kommer sen på din skatt för Landstinget.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Pyttelite
2020-11-16 20:33
#16

#15: Allt vaccin köps inte in av landstinget. 😁


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Caeli
2020-11-16 22:18
#17
Zepp
2020-11-18 19:56
#18

Har som sagt redan fått mitt vaccin som köpts in av företaget jag jobbar på via företag som tillhandahåller dessa tjänster.
Min mor fick sitt säsongsinfluensavaccin som köpts in av kommunen, för äldreboenden!
Vaccinet är inte slut, det kommer mer, det tar tid att tillverka och distrubiera!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

flocken
2020-11-25 15:52
#19

Jaha.
Nu ikväll är det dax för mig att ta vaccinet. Hoppas att jag inte blir dålig

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Pyttelite
2020-11-25 15:55
#20

#19: Lycka till det går säkert bra!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: