Världsdiabetesdagen 14 november 2020
Den 14 november uppmärksammas Världsdiabetesdagen runt om i världen. Världsdiabetesdagen är en FN-dag som sätter fokus på alla de miljoner människor som lever med, eller riskerar att insjukna i, diabetes.
Världsdiabetesdagens bakgrund
Världsdiabetesdagen, eller World Diabetes Day, startades efter ett initiativ av International Diabetes Federation (IDF) och WHO 1991 för att uppmärksamma att diabetes ökar stort i världen. Från och med 2007 är också FN med i arbetet att bekämpa ökningen av sjukdomen.
Den 20 december 2006 antog FN en resolution där diabetes lyftes som ett hot mot den globala hälsan. Unikt - eftersom det är den första icke smittsamma sjukdomen som får den statusen. Genom resolutionen pekar FN på allvaret i den pandemiska utbredningen av sjukdomen i världen och manar nationerna att agera för att öka kunskapen om och bromsa utvecklingen av diabetes.
Att dagen uppmärksammas den 14 november beror på att Frederick Banting är född 14 november, det var han som tillsammans med Charles Best upptäckte insulinet.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

#1: ja o frågan är varför det ökar.
Många tror det hänger på övervikt och att folk inte rör på sig.
Men nej, jag tror att det är något annat.
Men hur kan man be folk komma till ett ställe? I dagens tider.
Jag brukar kolla sockret på familjen. Smidigt
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

#2: Är det krångligt och dyrt att kolla sockret själv?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#3: jag har egen mätare hemma. Funkar som hos vc. Stick i fingret o en mätare.
All diabetes utrustning är gratis. Det är bara medicinen som kostar
…………………………………..

#4: Insulin kostar inget heller.
- Redigerat 2020-11-14, 12:38 av Vixxen

#2: Jag tror att det finns många svar på varför det ökar.
Ett är att det är relativt lätt att testa och åtgärda och man har utvecklat behandlingen så att det är smidigt och enklare att reglera än hur det var förr.
Sen är välfärdsfaktorer en del men också arvsfaktorn spelar in.
Vissa människor får diabetes utan att felat avseende kosthållning och motion - tyvärr!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

I dag är det dags att uppmärksamma diabetesdagen igen!💉🥗
Skall ni se diabetesgalan Beat diabetes - kampen för livet nu ikväll kl. 19-21 i tv 3?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!