Annons:
Etikettdiabetes
Läst 151 ggr
Tarotstollan
2021-03-08 23:03

Vad är svårast som diabetiker?

Vad är det som är svårast för dig som diabetiker?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2021-03-09 00:32
#1

För mig är det svårast att sköta kosten så noga som jag vill. Jag älskar sött men har alltid haft problem med överdrivet sötsug samt överätning. Så att låta bli sött/kolhydratrikt är jobbigt. Lågkolhydratkost och att äta få men stora måltider har gjort det enklare, men när jag exempelvis är stressad kan det vara svårt att sköta kosten.

Sen tycker jag det är svårt när man ska fika hos någon annan. Jag vet vad jag vill och kan äta, och jag brukar säga att jag inte vill ha någon fika. Om någon frågar så förklarar jag att jag undviker både socker och kolhydrater. Trots det tjatar folk om att jag kan väl äta en vanlig kaka ("det höjer inte blodsockret så mycket", "man måste leva ibland" osv) eller så har dom bakat något sockerfritt men kolhydratrikt särskilt till mig, vilket blir en väldigt jobbig situation.


//Jessie

Vixxen
2021-03-09 00:36
#2

Oj! Svårast? Jobbigast?
Allt höll jag på att säga! Nej, svårast är nog att hålla blodsockret på en jämn nivå hela tiden. Precis som #1 skriver kan andra människors oförståelse och och ibland plumpa okunskap vara jobbig.

Jobbigast är alla känningar och i ett längre perspektiv alla följdsjukdomar.

Vixxen
2021-03-09 00:43
#3

Och att man ALLTID måste hålla koll på blodsockernivån. Jämt, dygnet runt, vad man än gör.
Men det skiljer från person till person hur stabil man är i sina blodsockervärden.

Tarotstollan
2021-03-10 00:05
#4

För mig är det all mat som jag måste äta på ungefärliga samma tider.
Det funkar inte alls för mig!
Innan åt jag 1-2 ggr om dagen och jag åt rejäla portioner, så jag kände mig aldrig hungrig, nu tycker jag att jag gör inget annat än äter hela tiden och många ggr tycker jag bara det är halväckligt att äta.
Dessutom så äter jag fortfarande alldeles för mycket varje gång.

#2. Men ärligt talat, så håller jag med dig, allt är jobbigt!
I alla fall just nu, det blir väl bättre längre fram när man vant sig, förhoppningsvis! 😉

Ingen i min familj håller direkt hårt på siffror och mat sakerna, de äter kakor med god aptit flera ggr i månaden bl.a.
Mycket annat de fuskar med också, så verkligen inga bra förebilder och de klagar på att jag mäter blodsockret så ofta.
Tänk på dina fingrar, du kommer att vara sönderstucken redan inom 1 månad…det räcker om du kollar 2 ggr om dagen osv…

Det är det jag hör från dem! 😎

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Caeli
2021-03-10 21:45
#5

De riktigt låga blodsockervärdena.

flocken
2021-03-11 05:03
#6

Förståelsen från omgivningen.
Bjuder på ex vanlig glass med hallonen har de sockrat med sötningsmedel.
Köper färdig kladdkaka "men lite kan du ta"

Nu har jag inga problem att äta "vanliga" saker ibland.
Allt ligger stabilt

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Annons:
flocken
2021-03-11 05:47
#7

Men egentligen det svåraste för mig är min ätstörning.
Jag är en sk periodare. Äter till 90 % hur jag ska. Resterande % bestämmer min ätstörning över. Jag har fått hjälp och vi kom fram till att eftersom detta inte skadar mig eller min omgivning så är det bara att gilla läget.
Jag får sk dille på något och äter bara det.
Kan vara filmjölk med kanel, ett visst pålägg, salta chips, en viss godisbit osv. Det håller i sig i några veckor och sen har jag överätit den saken och har tröttnat.

Kanske inte låter så farligt och det bara, är att sluta. Men jag kan inte. Sitter djupare än så.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Upp till toppen
Annons: