Annons:
Etikettkost
Läst 938 ggr
Tarotstollan
2021-03-15, 23:26

Dricker ni Proviva?

Dricker ni osötad Proviva? Anser ni att diabetiker kan dricka det?
Om inte, har ni något bra förslag på någon annan "juice" jag kan dricka?

Jag köpte 2 olika sorter för att testa den och har druckit ½ glas på morgonen. Tyvärr smakade och luktade nyponsoppan så äckligt att jag fick tvinga i mig den, kommer inte att köpa den någon mera gång.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2021-03-16, 00:08

Nej, jag dricker inte Proviva. För mycket socker för mig oavsett om det är fruktsocker eller tillsatt. Men jag äter nästan aldrig hel frukt heller, förutom icke-söta frukter som avokado. Jag vet att alla inte är lika strikta.

Personligen tycker jag inte det finns någon juice eller liknande som är lämplig för diabetiker. Jag tror inte vården rekommenderar juice vid diabetes heller, så var det i alla fall enligt kostinfon jag fick. När man gör juice av frukt får man med sockret men väldigt lite fiber vilket gör att det höjer blodsockret mycket. Flytande matvaror höjer överlag blodsockret snabbare än fasta matvaror eftersom det går ut i kroppen snabbare.
Någon form av osötad grönsaksjuice skulle förmodligen vara det minst dåliga, men jag har för dålig koll för att säga hur diabetesvänligt det är.

Men annars brukar det vara bra att läsa innehållsförteckningen och näringsvärde på produkter man är osäkra på. Exempelvis har Bravo apelsinjuice 9 gram socker per 100 gram. Coca cola har 10.8 gram per 100 gram.
Hittar du någon som verkar okej, så drick och mät. Olika personer reagerar olika och bara du kan avgöra vad som är en okej blodsockerhöjning för dig. Det beror ju även på hur mycket och hur ofta man dricker det.
Om du har eller får möte med dietist kan du säkert få råd där också :)

//Jessie

flocken
2021-03-16, 05:02

Jag dricker njie. Framförallt mango.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Sindri
2021-03-16, 09:35

Om man får svara trots att man inte är diabetiker så tycker jag det bästa är att avstå allt sånt som "juice". Jag slutade med bl a allt sånt då jag hade tecken på att vara på väg att få diabetes.
Allt med sötningsmedel riskerar att hålla ditt sötsug igång och göra det svårare för dig att avstå från annat sött. Jag var rätt sockerberoende och det bästa för mig var att bryta allt helt tvärt. Åt eller drack ingenting som triggade mitt sötsug. Efter ett tag kom jag ner på "noll", sedan smakade allt sött rätt äckligt.
Ju mindre sånt du äter och dricker, desto mindre behöver du parera med medicin. Insulin i blodet gör en del skada i kroppen. Många diabetiker får problem med ögonen, dålig cirkulation, blodproppar, högt blodtryck mm.

Det är hårt och jättesvårt från början, men tro mig, det går att ogilla allt för söta livsmedel.
Frukt är också en "hälsobov". Jag vet att det finns en del nyttigt i frukt, men dagens moderna, framkorsade frukter är väldigt söta. Det finns bättre och sämre. Bär är bra, frukter som t ex melon. Det finns tabeller där man kan se hur lite eller mycket socker (kolhydrater) ett livsmedel innehåller.
Det finns mycket annat gott att dricka. Lite pressad citron i vattnet, några skivor apelsin eller annan frukt/bär, några blad mynta eller citronmeliss.

• Redigerat 2021-03-16, 09:38 av Sindri
Vixxen
2021-03-18, 01:47

Dricker inga juicer eller safter alls då jag inte gillar det som är smakar sött.
Det bästa är vatten i mitt fall!

Tarotstollan
2021-03-20, 19:20

#2. Tyvärr inget för mig, då det är mjölkbaserat i grunden och det gör mig äcklad.

Det är synd att jag inte känner av något särskilt då mitt blodsocker blir för högt, om jag hade blivit yr eller illamående eller något direkt så jag kunde märka av det. Då hade det varit lättare att avstå från det som ör sött. 😢

flocken
2021-03-20, 19:47

#5: mjölk? Det är väl baserat på äppel?
Står inget om mjölk på innehållsförteckningen

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner. (Rexkanin inaktiv)Medarbetar sällskapshundar, fibromyalgi och diabetes

Annons:
flocken
2021-03-20, 19:48

…………………………………..

Mango – en söt smak av solmogen mango! NJIE’s sockerfria fruktdryck innehåller många vitaminer, som bland annat ger starkare skelett, finare hud, bättre immunförsvar och friska blodkärl.
Tarotstollan
2021-03-20, 19:51

Aha, då kanske jag tittade på fel produkt, då det stod att de var kvarg baserade.

flocken
2021-03-20, 19:56

#8: ja det måste varit något annat. Denna är jätte god. Tar ett glas till frukost. Ihop med en mugg te

…………………………………..

Scorpio97
2021-03-20, 20:08

#5 För mig tog det närmare ett halvår innan jag började känna av högt blodsocker. Första tiden märkte jag det inte alls. Men numera blir jag lite illamående och huvudet känns tungt om jag får högt blodsocker. Så det kan komma med tiden :)

//Jessie

fridelfina
2021-05-01, 23:04

Kan ju funka med den sockrade proviva vid känningar!

Tarotstollan
2021-09-20, 22:03

Det finns Proviva nu utan både tillsatt socker och utan sötningsmedel och de är goda. Fast det är ju fortfarande fruktsocker i dem.

A
2022-01-12, 11:48

Jag använder proviva för att höja blodsockret snabbt, de utan tillsatt socker som dock ändå har mellan 6 och 8 g kolhydrater/ 100. Då brukar jag dricka en dl. Skulle aldrig dricka proviva i annat syfte än att snabbt höja blodosockret. Njes sockerfria juice är rätt god!

Annons:
Upp till toppen
Annons: