Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 87 ggr
Anonym
Anonym
2021-04-30 07:18

Diabetes typ 2

Fick diagnosen i december 2019, hann träffa en diabetessköterska på min vårdcentral 1 gång sedan slutade hen. Därefter fick jag träffa en annan diabetes sköterska (hann bara med ett möte innan coronan dök upp)
Så förra året blev ju inget vidare. Jag ska få gå diabetesskola, men de kallar en inte till det på grund av coronan, enligt skötersan på vårdcentralen.
Hur har ni som fått diabetes diagnos under coronapandemin, blivit behandlade?

Annons:
Vixxen
2021-04-30 07:29
#1

Oj, förstår att det är besvärligt att bli sjuk nu under Coronatider. Tråkigt om du inte får det stöd du behöver.
Du kan inte ringa din vårdcentral och be om ett videosamtal?

Anonym
Anonym
2021-04-30 08:03
#2

Vid mitt besök hos den nya diabetessköterskan(innan coronan slog till) sa hen att vi kommer till hur man ska kolla blodsocker och sådant snart, men det föll ju.
Kan ju testa med videosamtal. vet inte varför den utvägen inte blivit provad.
Kanske det blir annorlunda nu när jag snart blir vaccinerad.
Hade en del videosamtal med min läkare förra året, när jag behövde förnya recept eller hade frågor angående andra besvär.
Fick Metformin för behandling.

Tarotstollan
2021-05-01 04:04
#3

Det har inte påverkat mig någonting att det är Corona tider. Jag får en tid och sen får jag gå dit bara. Just nu ligger diabetessköterskan efter med sina patienter eftersom hon själv ramlat och brutit foten. Så jag har inte träffat henne på några veckor.
Läkaren som jag träffat har jag träffat ett par gånger och gått igenom tester och annat, så nu de sista gångerna har hon bara ringt till mig för att kolla av hur det står till med sockret efter alla de höjningar jag har gjort de senaste veckorna.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Lussan20
2021-05-01 04:14
#4

Jag har legat på gränsen till typ 2, men fått åka och lämna fasteprov då och då. Det kommer kallelse på posten. Sist hade jag 6, då kom papper hem om-att du har inte diabetes. Så dröjde det 1 vecka så kom nästa info, att jag själv skulle komma ihåg att en gång per år testa detta och lämna fasteprov.
Som högst har jag haft 7,3 och då fick jag ändra kost och öka motion. Det var de åren då min mamma och pappa dog samt en son blev svårt sjuk. Jag tröståt och sov så mycket, rörde mig lite.
Men min syster har över 7 har inte fått kallelse någon gång, så det är väldigt olika tydligen, från ort till ort! Mvh/WL

Tarotstollan
2021-05-01 04:20
#5

#4. Hoppas att din syster själv håller koll på sitt socker, annars bör hon ringa till vårdcentralen och be om att få testa sig någon gång.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Vixxen
2021-05-01 04:47
#6

#2: Gå in på 1177 och begär ett videomöte med diabetessköterskan alternativt din läkare för att få svar på dina frågor.

Annons:
Scorpio97
2021-05-01 22:29
#7

Jag har blivit kallad som vanligt under pandemin men fått möte via telefonsamtal (video har inte behövts) när det varit möjligt. Både för diabetesen och övriga hälsobesvär jag har. Fick diagnos sommaren 2019 så jag hann dock med att lära mig ta blodsockret osv innan pandemin

Låter inte alls bra att du fortfarande inte blivit kallad, och jag håller med om att du borde begära tex videomöte. Att lära sig ta blodsocker borde ju gå lika bra att göra via videosamtal


//Jessie

Upp till toppen
Annons: