Annons:
Etikettkost
Läst 154 ggr
Tarotstollan
2021-08-17 22:16

Påverkar ät hastigheten sockret?

Någon som vet om sockret blir påverkat av hur fort man äter?
Är det värre att äta saktare än fort?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
2021-08-17 22:56
#1

Jag har inte hört att det ska påverka och det är inte något jag har testat själv. Spontant tänker jag att det borde inte påverka så mycket om man äter på tex tio minuter eller på trettio minuter. Om det finns någon skillnad är den nog inte särskilt stor.
Men om man slänger i sig maten väldigt fort kanske det beror på att man är stressad, och då kan ju stressen i sig höja blodsockret. Medan om man äter långsamt kanske det beror på att man umgås med någon och sitter och pratar mellan tuggorna, och att man då också är avslappnad och mår bra = positivt för blodsockret. I så fall är det ju egentligen inte äthastigheten som påverkar, utan andra faktorer

Annars tänker jag att kroppen kan ju inte hantera mat som den inte fått än. Äter man en snabb måltid borde den alltså hamna i magen och börja hanteras ungefär samtidigt, vilket gör att måltiden påverkar blodsockret vid ett samlat tillfälle om man säger så. Men om du äter väldigt långsamt kan kroppen bara hantera maten i samma takt som den kommer ner i magen, vilket borde innebära att blodsockret påverkas mindre vid varje tidpunkt men under en längre tid.
Så är det en måltid med en del kolhydrater gissar jag att den snabba måltiden ger en högre men kortare blodsockertopp, medan den långsammare ger en mindre men längre höjning. Är det en måltid som i sig påverkar blodsockret väldigt lite borde det däremot inte göra någon större skillnad hur fort du äter den

Men det är bara mina gissningar, jag vet inte. Som vanligt måste man nog mäta och testa för att veta hur man själv reagerar :)


//Jessie

  • Redigerat 2021-08-17 22:57 av Scorpio97
Tarotstollan
2021-08-17 23:20
#2

Tack för svar. Jag skall fråga diabetessköterskan när jag träffar henne nästa gång.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2021-08-18 00:11
#3

#2 Om du får något svar på det får du gärna skriva det då, för jag blev också lite nyfiken :)


//Jessie

Caeli
2021-08-18 14:05
#4

Jag tänker att om man äter extremt långsamt så verkar måltidsinsulinet snabbare än maten. Man riskerar då att få en dipp i blodsockret.

Tarotstollan
2021-10-09 01:30
#5

#3. Jag frågade idag om detta och då sa hon att en måltid skall inte behöva ta mer än max 45 min att äta. Tar det mer tid är risken stor att man äter mycket mer än vad man behöver och då automatiskt går upp i vikt.
Det är också något som man måste hålla koll på.
Sen pratade hon om hur stora tallrikar man har och hur mycket mer man lassar på en stor tallrik än en liten tallrik.
I mitt fall skulle det räcka om jag fyllde en assiett och höll mig till det för en full middag.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2021-10-09 01:34
#6

#5 Okej, tack :)


//Jessie

Annons:
Upp till toppen
Annons: