Annons:
Etikettmedicinering
Läst 235 ggr
Tarotstollan
2021-08-25 00:28

Få ordning på sockret?

Hur lång tid efter ni fått diabetes hade ni fått ordning på erat socker?
Eller kämpar ni fortfarande?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Tarotstollan
2021-08-25 00:29
#1

Jag håller fortfarande på att försöka, nu under sommaren har det bara blivit värre.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

fridelfina
2021-08-25 09:38
#2

Dotter har haft diabetes 23 år strax, ingen ordning där… Men bättre nu med pump och sensor! Vi lägger det på nivån "Good enough". Hon har dock turen att inte få återkommande blodsocker fall med medvetslöshet, bara varit extremt nära ett par ggr som liten. Men då med helt andra insulinregimer, tog 20 minuter FÖRE måltid.

 
 

Scorpio97
2021-08-25 18:17
#3

Jag fick ganska bra ordning på blodsockret så fort jag fick komma hem från sjukhuset, och slapp den stressen av att ligga inne samt sjukhusmaten. Men därefter har jag i perioder inte skött mig som jag ska och då inte haft bra blodsocker.


//Jessie

J
2021-09-21 03:34
#4

Jag har haft bra blodsocker men nu går det inte ner trots att jag inte äter kolhydrater, tror vikten måste ner rejält men är inte säker, någonting frisätter socker i blodet, hade inte ätit ett smack på 3 dygn och ändå 9mml, som om kroppen satt en ny normalnivå för socker, i alla fall så kör jag på en diet av bara fisk, inget tillsatt fett iform av stekning eller kolhydrater i form av panering.

Tarotstollan
2021-09-21 18:55
#5

Menar du på allvar att du inte ätit något på 3 dygn?
Kroppen behöver kolhydrater, även om det är mindre än vad friska människor brukar äta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2021-09-21 23:02
#6

#4 Jag är medlem i en facebook-grupp för diabetiker där fasta har diskuterats, och en del medlemmar gör det mer eller mindre ofta. Av dom som har beskrivit sina upplevelser har alla fått sänkta blodsockernivåer efter 2-4 dagars vattenfasta ungefär. Man kan tydligen ha rätt mycket socker lagrat i levern och det är det som gör att sockret hålls högt fast man inte äter något.
Jag vet inte hur mycket eller vilken sorts fisk du äter, men om man äter stora mängder protein kan det också göras om till glukos av kroppen. Ifall du inte redan visste det :) Och jag skulle inte äta enbart protein under en lång tid, så om det bara är mager fisk du äter kanske du ska överväga att lägga till annat också. Googla på kaninsvält…

Jag har själv funderat på att testa vattenfasta, men jag tycker det är så himla tråkigt att inte få äta middag så det har inte blivit av.

#5 Kroppen (främst hjärnan om jag minns rätt) behöver en viss mängd socker, men man måste faktiskt inte äta några kolhydrater. Dom kolhydraterna eller det sockret som kroppen måste ha kan den producera själv om det behövs, till skillnad från tex vissa aminosyror som vi måste få i oss genom maten.
Sen finns det ju en del kolhydrater i livsmedel man kanske vill äta av andra skäl (grönsaker för vitaminer tex), så jag säger inte att man ska försöka äta 0 gram kolhydrater resten av livet. Men det är inte nödvändigtvis farligt att utesluta kolhydrater helt under en period. Och jag vet många diabetiker som äter mindre än 20 gram kolhydrater per dag tex, och försöker själv hålla mig kring det eller åtminstone under 50 gram.
Det måste inte vara farligt att vattenfasta (alltså att inte äta alls, utan bara dricka vatten/kaffe/te) under några dagar heller, men man bör såklart veta vad man gör. Och beroende på vilka mediciner man har kan det vara bra att prata med sin läkare först.


//Jessie

Annons:
Zadeira
2021-10-04 10:51
#7

Jag fick ordning på blodsockret ganska så direkt, typ en dag eller två, från att jag fick Metformin. Låg dock precis på diabetegränsen, så var egentligen mest en fråga om att inte höja det mer.

Nackdelen för mig att medicin funkade så direkt och så uppemnbart är att det är jättesvårt att ställa om kosten, jag tänker hela tiden att "men mitt socker är ju bra nu oavsett vad jag äter". Tyvärr verkar det visa sig vara så, medicinen har enorm verkan och jag finner det så svårt att ändra tankesätt eftersom jag ju mår bra oavsett kost just nu.

Upp till toppen
Annons: