Annons:
Etikettdiabetes
Läst 145 ggr
Tarotstollan
2021-12-04 01:02

Hur mår era fötter?

Precis som frågan lyder hur mår era fötter, har ni haft några problem med dem både före eller efter ni fick diabetes?
Kanske även era händer och fingrar har blivit påverkade?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Tarotstollan
2021-12-04 01:12
#1

Jag har haft kalla fötter i många år och vintrarna är värst, nu denna vintern går jag med dubbla sockor på mig inne för det gör ont i tårna. Ibland sover jag med tjocka sockor på mig men tar av mig dem i sömnen när jag blir för varm.
Vet inte riktigt vad jag skall göra för att få upp värmen i dem mer än gymnastisera igång cirkulationen. Har också ofta kramp i vaderna på kvällarna och nätterna.

Även händerna känner jag av och naturligtvis även det nu på vintern. I onsdags när jag var ute i snöstormen var det vidrigt, då var jag varm om fötterna men händerna var iskalla och jag kände knappt mina fingrar, hade naturligtvis vantar på mig men det hjälpte inte.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
2021-12-04 01:41
#2

Jag har inte märkt någon förändring sedan diabetesdiagnosen och på årskontrollerna har dom sagt att mina fötter ser fina ut. Jag är överlag väldigt varm av mig och har mycket större problem med överhettning än att frysa, vilket även gäller händer och fötter. Så jag har faktiskt bara strumpor på mig utomhus vintertid, inte inomhus och inte alls dom varmare delarna av året för då blir det för varmt för mig. Enda gångerna jag sovit med strumpor har jag varit rejält förkyld med feber (och brukar sparka av mig dom i sömnen). När jag använder strumpor och vantar föredrar jag ull eftersom det mer sällan blir för varmt/svettig i jämförelse med andra material för mig. Jag har skoinlägg i ull av samma anledning.

Däremot har jag hela livet haft dåligt läk-kött. Jag har lätt att få sår, dom tar evigheter att läka och blir lätt infekterade. På fötterna får jag lätt skavsår och nageltrång oavsett vilka skor jag har. Jag har som sagt inte märkt någon förändring sedan diabetesdiagnosen men numera tänker jag mer på det och tar det mer på allvar än tidigare.

Sitter jag still länge vid datorn brukar jag antingen röra på fötterna eller massera fötterna med jämna mellanrum. Tar även fotbad när jag orkar fixa i ordning det. Sen promenerar jag mycket och med tanke på hur varma mina fötter blir så fort jag rör på mig verkar få igång blodet bra.


//Jessie

Tarotstollan
2021-12-04 02:31
#3

Anledningen till att frågan kom upp är för att diabetessköterskan upptäckte att mina fotnaglar börjar böja sig inåt och det orsakar nageltrång och det har jag ju märkt att det har hänt ofta de senaste åren, det är därför jag skall få en remiss till fotvården.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Syntium
2021-12-04 06:31
#4

Fick diagosen diabetes ganska nyligen men fötterna har länge varit ett problem (torr hud). Vet nån förresten vad fotvården kostar på vårdcentralen? Gäller frikort?

Det här med frysa och så, nu är det smällkallt ute men jag blir lätt för varm. Har tunna fingervantar men dom åker av och på hela tiden för att det blir för varmt. Så jobbigt att gå i affärer nu när man har ytterkläder. Att man fryser i händer och fötter pga dålig cirkulation förstår jag men blir man varm också med diabetes?


"I'm too old for this shit."


flocken
2021-12-04 06:36
#5

Jag får beröm för mina välvårdade fötter. Men har ändå stora problem.
Jag har ett xtremt högt fotvalv som gjort så att ovansidan har tryckts ihop och bildat knölar.
Breda fötter, inga fotkuddar kvar under fötterna. Inga fotkuddar som skyddar innebär att jag går på skelettet.
Har en nervskada från höften så inget hår på fötterna och tappar balansen.
Jag har konstant smärta från fötterna. Vaknar även på natten av det.
På det går jag upp mitt 1 mil på jobbet.

På måndag ska jag tillbaka till team olmed och få mina sulor. Hoppas det hjälper. För är orolig att fötterna snart går sönder helt

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
2021-12-04 22:22
#6

#4. Kan inte vårdcentralen ge dig en remiss till fotvården?
Jag tror inte det kostar mer än någon hundralapp om man har remiss, jag har inte fått någon tid ännu så jag vet inte vad det kostar.
Går inte all vård på vårdcentralerna på frikortet?
Jag vet inte ens om jag har frikort eller ej, betalar 50 kr för de mötena jag har eller 100 kr när jag träffar en läkare.

Det här med värme och kyla är jobbigt, inomhus känns det som att jag antingen kokar eller fryser mest hela tiden, fast mina fötter är kalla eller iskalla hela tiden.
Ute känner jag inte så.

#5. Då hoppas vi att dessa sulor skall ge dig den hjälp du behöver.

Någon av er som ser på programmet "My feet are killing me" varje måndag - fredag i kanal 11 runt kl. 23?
En del otroligt hemska saker men även tips på hur man kan lindra sina problem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 2021-12-04 22:23 av Tarotstollan
Annons:
Syntium
2021-12-05 05:26
#7

#6 vet inte hur det funkar, ska träffa diabetessköterskan den 14 så ska fråga då. Sist sa hon att jag behövde fotvård men att den som är på vårdcentralen var fullbokad


"I'm too old for this shit."


flocken
2021-12-05 05:31
#8

#6: jag ser på det programmet. Väldigt intressant. Trots att jag har stor fot fobi.

Får jag inte rätt hjälp att sulorna hjälper så kommer fötterna snart braka ihop och då står jag utan jobb.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Tarotstollan
2021-12-07 00:45
#9

Fick kallelse till fotvården igår men får avboka då jag blivit förkyld, inget pris på pappret om vad det skulle kosta.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 2021-12-07 00:46 av Tarotstollan
Tarotstollan
2021-12-07 01:05
#10

Fick även papper från dietisten som jag skulle fylla i, med precis allt jag äter och dricker i någon vecka. Vet inte hur jag skall göra med det nu när jag avbokat det samtalet. Får ta och ringa dem i morgon och fråga.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Tarotstollan
2022-05-27 00:55
#11

Kan nu säga att det kostar 60 kr att gå till fotvården om man har remiss, i vårt landsting.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Upp till toppen
Annons: