Annons:
Etikettinsulin
Läst 106 ggr
Tarotstollan
2022-03-02, 05:12

Frusen insulin?

Om man av misstag kan ha orsakat att insulinet frusit i kylskåpet, hur vet man det? Går det att se på insulinet?
Nu menar jag inte att det är is fruset i pennan utan att det kan ha frusit och sen tinat upp igen.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
thistletoe
2022-03-02, 08:39

Tyvärr inget som syns om det tinat, men man brukar ju märka om det är verkningslöst.

Tarotstollan
2022-03-02, 18:56

Ok! Det var synd att man inte kunde se det.
Nu kommer det ju att ta upp till 1½ timma innan man märker det eller när och om man testar sig efter maten.

Vixxen
2022-03-03, 08:23

#2: Jo, så är det!
Har ibland fått insulin från Apoteket som måste ha varit fruset under transporten då man märkt att blodsockret rusat. Men det är bara att reklamera det.

Tarotstollan
2022-03-03, 15:04

Ja eller att de haft det i ett för kallt kylskåp på Apoteket!
Jag har ännu inget märkt men kom och tänka på det häromdagen när jag såg att mitt kylskåp stod på 0 grader.
Jag förvarar mitt insulin i kylskåpsdörren och har en termometer liggandes precis jämte, så det var därför jag funderade på det.

Pyttelite
2022-03-08, 09:19

En liten hjälp är att kolla om det är grumligt det är inte bara insulinet som inte tål frost även mätstickor kan vara känsliga.

https://www.livetochdiabetes.se/kyla-och-insulin/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Insulin tål inte kyla och minusgrader. Det får vi diabetiker lära oss i ett tidigt skede.
Tarotstollan
2022-03-08, 21:12

#5. Det hjälper tyvärr inte eftersom båda mina insulin är och skall vara grumliga, måste skaka det innan jag kan injicera det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: