Annons:
Etiketterövrigtmat
Läst 66 ggr
Tarotstollan
4/15/22, 11:49 PM

Fett att steka i?

Som diabetiker så vill de ju helst att man använder flytande fett och steker i.
Jag har alltid använt hård Milda men har sen en tid tillbaka bytt till flytande Milda och jag klarar inte den doften den avger när den blir varm.
Det luktar sött, sliskigt och halvruttet för mig, jag kan inte var i köket medan jag stekar maten utan måste gå därifrån och sen ta ett djupt andetag och rusa in och vända på det jag steker.
Som tur är så har inte maten tagit smak av fettet, för då hade jag fått kasta maten.

Så vad använder ni och steker i och vad tycker ni det luktar?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
Scorpio97
4/16/22, 1:05 AM
#1

Jag använder oftast rapsolja. Enligt mig har det en väldigt mild och neutral smak och doft. Annars steker jag i Bregott (eller annat hårt margarin som främst är smör+rapsolja) eller i en blandning av Bregott och rapsolja. Ibland kombinerar jag rapsolja med exempelvis sesamolja, men då är den sistnämnda mest kryddning/smaksättning. Det beror helt på vad som passar rätten bäst.
Sen gillar jag inte smaken på olivolja eller kokosfett (vet att det finns doft- och smakfri) men annars skulle jag nog använda mig av det också.

Jag ogillar både lukten och smaken på flytande margarin. Jag kan äta mat stekt i flytande margarin och jag måste inte lämna rummet när det steks, men det är absolut inte mitt förstaval.


//Jessie

Tarotstollan
4/16/22, 10:45 PM
#2

Tack för tips, skall kolla lite närmre nästa gång jag måste köpa flytande fett på vad som finns. Det blir lätt att man tar det man är van vid.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

  • Redigerat 4/16/22, 10:45 PM av Tarotstollan
LottaV
4/21/22, 9:08 PM
#3

Jag steker i Majsolja eller kokosfett om jag vill ha extra smak men oftast är det Majsolja för den är neutral i smak och doft!

Ett gott skratt förlänger livet

Upp till toppen
Annons: