Diabetes iFokus

Diabetes

Etikettövrigt
Läst 38 ggr
Tarotstollan
1

Böcker om diabetes.

Har ni läst eller läser ni fortfarande böcker om diabetes?
Är det någon bok som ni tycker har hjälpt er extra mycket, vilken i så fall?
Eller är det någon bok som ni vill varna för?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Scorpio97
1

De är inte rena diabetesböcker men böcker som väckt viktiga tankar för mig (vilket inte betyder att jag anser att 100% är korrekt eller ska följas av alla) är Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt, The Diabetes Code av Jason Fung och Ett sötare blod av Ann Fernholm

Det var i början av min diagnos jag läste de böckerna och för mig gav de viktig motivation, men de är kanske inte för alla (det är böcker om lågkolhydratkost och fasta). Sen minns jag faktiskt inte exakt innehållet i någon av böckerna numera utan bara att jag tyckte de var läsvärda

Har läst fler diabetes-/kost-/hälsoböcker men de verkar inte ha gjort tillräckligt stor intryck att jag minns de, tyvärr :)

Har du läst några bra böcker?

//Jessie

Tarotstollan
0

Jag har lånat massor av böcker på biblioteket och har nu hittat en annan avdelning där det står ännu mera böcker om diabetes. På avdelning "Veo" om du går till bibban.
Tyvärr är ju de flesta böckerna ganska så gamla, så många av de råden är ju inte så aktuella i dagsläget men det kan ju vara intressant att läsa dem ändå bara man tänker på att det kommit nya råd och mediciner.

Jag tyckte Peter Jihdes bok var bra även om han har typ 1, den gav mig insikt i vad som väntade mig med diabetes.
Just nu håller jag på och läser om "Diabetspsykologi", tror inte jag kunde ta in det ordentligt när jag läste den första gången.

Sen "Koll på diabetes typ 2" en bra grundbok.

Jag önskar bara att det fanns en bok som tar upp de fysiska och psykiska problemen som kan komma efter diagnosen och hur man skall hantera dem.
Nu är det bara råd om att vända sig till vårdcentralerna och de har ju inte ens tid att prata med sina patienter om diabetes, så hur skall de får tid att prata om sådant som "inte är siffror för dem"!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!