Lågt blodsocker vid läggdags.
Hur lågt blodsocker känner ni är ok när ni går och lägger er?
Hur många timmar kan ni då sova utan att vakna av att ni är låga?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag har vid några tillfällen lyckats få ner mitt blodsocker till 11 innan jag lagt mig tyvärr vaknar jag då efter 4 -6 timmar av att jag är låg.
Svårt att somna om när man tvingats upp för att äta och vaknat så snabbt.
Har jag gjort nåt åt saken (tuggat dextro eller tagit korr.) så går jag och lägger mig på vilket värde som helst. Mellan 5-10 lägger jag mig utan åtgärd, pumpen fixar att korrigera de värdena själv. Har sällan varken högt eller lågt nattetid och vaknar knappt om jag har lågt, knaprar dextro mer eller mindre i sömnen i så fall.
Har du typ 1?
Jag blir lite förvånad över hur mycket Dextro många äter.
Jag frågade min diabetessköterska om hur många Dextro man kunde äta om dagen och då sa hon "helst inte någon"!
Så jag har försökt att låta bli men det har blivit ett fåtal någon gång när jag varit ute och känt mig dålig, tyvärr sista gången hade jag början till Ketoacidos och det var inte bra, minst sagt.
#3 japp. Anledningen till att man inte ska äta dextro är för att man inte ska ha några känningar till att börja med. Inte heller ska man ha högt så man ska inte behöva ta någon korrigeringsdos heller, men det är ju bägge bara en utopi.
Fördelen med dextro framför nåt annat är att det är lättare att "dosera" hur mycket kolhydrater man får i sig för att häva en känning, så att man inte får en rekyl sen eller måste dosera för det man stoppar i sig. Jag doserar för i princip allt som inte är dextro oavsett bs.
Jag har inte fått lära mig något om hur man räknar kolhydrater och om korrigeringar, så jag vet bara att sockret går upp av Dextro. Är sockret jättehögt kan jag ta 2 extra enheter enligt sköterskan.
Har du inte fått lära dig? Har du appen T1D? Där kan du få fram gram kolhydrater i genom att bara uppe vikt på det du ska äta.
Vad har du för behandling? Pennor?
Vill du bli sajtvärd? Besök listan på sajter som söker ny värd!
Sajtvärd på Anslagstavlan, Diabetes, Djurannonser & Misshandel iFokus
Jag har typ 2 och har inte fått lära mig någonting om kolhydrater mer än hålla mig borta från dem och socker. Lättare sagt än gjort.
Jag tar insulin 3 ggr om dagen och skall även ta 3 Metformin om dagen + 1 piller var för blodfetter och blodtryck.
Har ingen sådan telefon med appar, sitter vid en dator.
Kolhydrater är ett ämne som blir socker i kroppen. Det är ett socker som våra celler behöver ha för att vi ska få energi och växa. (dem som ju gör det fortfarande då)
Kolhydrater är därför något livsnödvändigt att få i sig. Men då kanske mängden spelar större roll.
Insulinet är det som "låser upp cellerna" för att cellerna ska kunna få i sig av sockret som då hamnar i blodet när det det omvandlats. Så vid insulinbrist så ligger sockret var, blodet blir surt och mer trögflytande så det belastar organen mer att gå runt med högt blodsocker ofta.
Kolhydrater kan du lätt kolla på förpackningarna.
Bifogar en bild på Skogaholmslimpa för att ge exempel.
Och då står det i stort sett alltid kolhydrater per 100 gram.
I denna är det alltså 51 gram kolhydrater på 100 gram. Så ungefär hälften av vikten blir så kolhydrater.
När man räknar ut mer exakt så måste man först ta reda på hur mycket kolhydrater det blir i 1 gram, och de är enkelt eftersom dem uppger per 100 gram, då flyttar man bara decimalen åt sidan. Kan du det? Vi fick lära oss att flytta decimalen åt höger. Så det blir 0.51 gram kolhydrater per 1 gram
Annars får man dela antal kolhydrater med 100.
51/100 = 0.51
Nu när vi räknat ut 1 gram så kan du väga en skiva t.ex. Säg att den väger 40 gram.
Då får du multiplicera gram på mackan med gram kolhydrater.
Så mackans vikt 40 x 0.51 (gram kolhydrater) = 20.4. Så den skivan skulle vara avrundat då, 20 gram kolhydrater.
Bara säga till om du inte förstår så försöker jag förklara på annat sätt 😊
Så ska du undvika kolhydrater så får du kolla på förpackningar när du handlar och leta efter sånt som innehåller låg mängd kolhydrater.
Sen finns det snabba kolhydrater och det är typ vit pasta, ris, potatis, och det omvandlas alltså snabbt till socker och kommer därför ut i blodet snabbt. För att bromsa det kan du tillföra fett av något slag då fettet gör att det tar längre tid för magen att bryta ner det innan de går vidare. Så typ potatis kanske du kan ha lite smör till, sås med grädde i, fetare mjölk (dvs inte den blåa). Men sen är det ju kolhydrater i det också.
Ca 1 dl sås är 5 gram kolhydrater så det är ganska lite.
Våran dietist tjatar om tallriksmodellen. Lite av varje så blir det bäst. Grönsaker kan du äta ganska fritt. Det är typ majs som är kolhydrater. Morötter kan du äta upp till 70 gram innan de börjar märkas av.
Kött är också ganska stora mängder innan de börjar räknas in. Så typ köttbullar. Då ska du äta mer än 10 stycken typ.
Panderad är dock mer, för då är det planeringen som är kolhydrater.
Jag tänker mer att allt handlar om mängd. Du ska kunna äta, men du kanske behöver minska på mängden av sånt som innehåller mycket kolhydrater och öka på med annat för att fylla ut. ☺️ Mindre pasta och mer grönsaker och kött istället. ☺️
Godis är typ 80-85% kolhydrater. Så det kanske är bra att undvika 😅
Jo, jag vet det och har fått rådet att hålla mig under 5 /100 på bröd och annat.
Problemet är att jag inte ens vet hur mycket jag skall äta för att de ska vara nöjda. Jag har alltid varit en stor ätare och även om jag dragit ned på portionerna, så tycker de jag äter för mycket.
De visade mig en bild en gång och det såg ut som en portion till en 2 - åring och då tappade jag intresset för maten då jag inte vill lägga ner varken tid eller energi på att laga det lilla.
Det skall gå fort med mat, jag är inte intresserad av att hålla på och dutta med maten, att hålla på och räkna och greja innan jag skall äta gör mig bara ännu mera stressad och ointresserad av att äta.
Jag ar skrivit mycket om det i många olika trådar här inne innan.
Det är så rörigt i mitt diabetes liv som jag skrivit om i de tidigare trådarna.
Det sista är nu att det skall ha kommit en ny diabetessköterska till vårdcentralen och jag vet inte när jag får träffa honom.
Jag var ju på min årliga kontroll i februari hos den gamla och ev. kanske får jag träffa den nye igen beroende på vad läkaren skrev i rapporten när jag var där nu i september, annars får jag vänta på min nästa kontroll som då blir nästa år.
#11: Om du behöver mer hjälp så kontakta dem och säg det. Du ska inte behöva kämpa och lida ett helt år innan du får hjälp nästa gång. Jag är tyvärr inte så insatt i typ 2 då mitt barn har typ 1 och har insulin hela tiden. Men kan alltid vara ett bollplank och hjälper gärna till att kolla upp saker om jag kan. ☺️
#12. Jag har sagt till dem men det finns inte tider för sådant, bara akuta fall.
Jag har ringt några gånger om vissa saker men det tar ju sådant tid innan de återkommer, kan ju i bästa fall ta några timmar annars dagar.