Högkostadsskyddet och Ozempic
Detta gäller säkert flera andra mediciner också.
Samma medicin, samma tillverkare.
Den direkt från tillverkaren går med i högkostnadsskyddet.
Den som endast är ompackad av annan leverantör går inte med i högkostnadsskyddet?
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_
#0: Menar du beroende på om företaget omfattas av Läkemedelsförsäkringen? Om det inte gör det så går inte läkemedlet på Högkostnadsskyddet, annars borde det göra det förutsatt att du uppfyller de villkor som finns?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Företaget omfattas av Läkemedelsförsäkringen, men medicinen är ändå inte förmånsberättigad.
Flera andra leverantörer har villkorad förmån. Det vill säga att har du fått Ozempic, för att du har typ 2 diabetes, så får du den i högkostnadsskyddet, om du fått den för viktminskning får du betala hela summan själv.
_
#2 Det är väl en hel del läkemedel som bara infattas av högkostnaddskyddet om de ges för vissa saker. Tex Melatonin, det får du bekosta själv om du inte uppfyller följande: "Subventioneras endast för insomni hos barn och ungdomar 6 till och med 17 år med ADHD där sömnhygienåtgärder har varit otillräckliga."
Ja det finns säkert många, men det jag reagerade på idag är att en leverantör av ozempic, omfattas av läkemedelsförsäkringen, men ändå inte kan ges med förmån.
Är det företaget själva som bestämmer om de vill sälja medicinen med förmån eller inte?
För de andra som säljer medicinen villkorad, är det vad jag förstått TLV, som satt upp riktlinjerna
_
#4 Denna länkekn kanske kan ge dig nåt? https://lakemedelsboken.se/kapitel/regelverket_och_it-stod/lakemedelsformanerna.html
"Det är den som marknadsför ett läkemedel, vanligen ett läkemedelsföretag, som enligt lagen kan ansöka om att ett läkemedel ska ingå i läkemedelsförmånerna till ett visst pris. Nämndens bedömning sker alltid med utgångspunkt från den eller de godkända indikationerna och till det begärda priset. "
"En patient, som får ett recept på ett läkemedel som TLV beslutat ska ingå i läkemedelsförmånerna och förskrivningen skett i syfte att förebygga, lindra, bota eller påvisa sjukdom eller liknande, har rätt att få detta läkemedel subventionerat enligt lagen om läkemedelsförmåner m.m. Detta gäller förutsatt att TLV inte begränsat subventionen till en viss patientgrupp eller ett visst användningsområde och patienten inte uppfyller dessa förutsättningar. "
Här ser du vad jag menar:

Och på sidan av förpackningen står det:

_
Skillnaden i pris på den som INTE är med förmån och en förpackning med förmån är 1847 kronor.
_