Tomater i maten.
I många maträtter är det tomater och eftersom jag är allergisk mot de röda tomaterna, så undrar jag om ni vet något man kan ersätta dem med?
Att försöka med gula är ju inget som går, då de inte finns längre att få tag i.
När det skall vara 5 dl krossade tomater i recept är det inte lätt att veta vad man skall ersätta det med.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Tror det kan vara svårt att ersätta tomaterna genom att de i sig tillför mycket smak.
Kan du inte testa med att mixa gul eller grön paprika i mixer? Eller röd om du tål det.
Eller aubergine eller squash?
Jo, det kan jag testa men frågan är hur smaken blir?
För precis som du säger så är ju det mycket smak i tomaterna själva.
#2: Prova dig fram! Du kanske hittar nya egna kulinariska favoriter!
Jodå, det experimenteras rätt bra här!😉
#4: Håll koll på kolhydrathalten så du inte driver upp blodsockeret utan att tänka på det!
Jag googlade lite, och tipset jag hittade var ajvar relish (röra gjord på bland annat grillad paprika, finns att köpa både som mild och stark). Det blir såklart inte samma smak och man kan kanske inte ta 5 dl som man skulle med krossade tomater men det kanske blir gott ändå? :)
Vad jag kan hitta ska det vara utan tomat, men det kanske är bäst att kontrollläsa innehållsförteckningen om man köper.
//Jessie
#5. Har tyvärr ingen koll på kolhydrater, har aldrig fått lära mig det.
#6. Ajvar relish är gott, det använder jag ofta. Skall kolla upp om hur mycket jag kan använda av det, måste ju kunna använda ganska mycket om jag köper den milda. Brukar köpa den starkaste i vanliga fall.
Tack för tipset, hade jag aldrig kommit på själv!😳🫤
#7: Det står på varenda förpackning hur mycket kolhydrater det finns i varan. Anger alltså sockerhalten i kan man säga.
Du kan börja läsa på olika brödförpackningar nästa gång du handlar. Jämför kolhydratmängden i limpa och typ grövre bröd.
#8. Jo men det beror väl på hur mycket jag tar och hur mycket jag skall äta.
Har aldrig fått veta hur mycket mat jag skall (får/bör) äta.
Bröd vet jag, max 5,0/100 mg.
#9: Det brukar stå kolhydratmängd per 100 gram. Det innebär att du kan jämföra mellan olika varor.
Har en sorts bröd högre halt än ett annat vet du att du kan äta mindre av det brödet.
Jämför limpa bakad på sirap med rågbröd. Då ser du skillnaden.
- Redigerat 2024-03-15 22:18 av Vixxen
Jo, det vet jag men frågan är hur mycket mat jag skall äta sammanlagt, det vet jag inte förrän jag är mätt.