Diabetes iFokus

Diabetes

Etikettallmänt
Läst 117 ggr
Tarotstollan
0

Sömnproblem vid diabetes.

Är det någon av er som har fått sömnproblem efter att ni fått diabetes?

Innan jag fick diabetes hade jag nästan aldrig problem med sömnen, jag somnade ganska fort och sov runt 4-5 timmar innan jag vaknade och var tvungen att gå på toa, somnade fort om igen och sov bra.

Numera sover jag jättekonstigt, har jag tur somnar jag och vaknar efter 1½-2 timmar och kan somna om lätt
Andra nätter är jag så trött så jag kan inte sova alls eller slocknar som ett ljus och vaknar någon timma senare och kan inte somna om.
Jag är så trött på det här för jag kan inte planera någonting för nästa dag innan jag vet om jag har fått sova.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2024-10-14 10:32 av Tarotstollan
Scorpio97
1

Om jag har högt eller svängigt blodsocker under natten så sover jag dåligt. Kan ha svårt att somna, vakna mitt i natten, ha konstiga drömmar eller vara jättetrött när jag vaknar.

Ligger blodsockret bra så sover jag bra.

//Jessie

Sindri
3

Menar du innan du fick diabetes eller innan du fick diagnosen?
Jag tycker det verkar som om du fortfarande inte fått riktig hjälp att hålla ett jämnt och lagom lågt blodsocker. Det är väldigt viktigt för ditt välbefinnande. Jag vet inte riktigt var du skall vända dig, men det är verkligen inte bra att blodsockret åker berg- och dalbana.
Eftersom du verkar uppleva en del oro och problem med din diagnos så kan också det spela in.
Det spelar roll för sömnen hur och när vi äter vårt sista mål för dagen. Det bör inte vara för sent, och inte innehålla för mycket kolhydrater.

Tarotstollan
0

#2. Antar att jag menar efter jag fick diagnosen, misstänker att jag hade diabetes ca 2 år innan jag fick diagnosen. Fast då var jag ju trött och dålig för jämnan och sov jättemycket och då hade jag ju inga problem med sovandet.

Sindri
0

Det kan som jag skrev tidigare både bero på att ditt blodsocker åker berg- och dalbana och att du är orolig eftersom du inte fått ordning på det.
Jag vet inte om dina mediciner kan ha något med det att göra också.
Är det otänkbart för dig att avstå kolhydrater ner till väldigt låga nivåer och därmed också kraftigt minska din medicin?
Jag vet de med diabetes 2 som berättat att de t o m blivit helt medicinfria. Och de med prediabetes som det aldrig brutit ut på tack vare det. Tror I längden det är det bästa för kroppen.

Tarotstollan
0

#4. Tror inte det, jag är en stor kolhydrat ätare och även på sådant som jag skall undvika att äta. Jag har dragit ner på det väldigt mycket men jag har problem med vad jag skall äta istället.
Halva min kost består av sallader i olika former och grönsaker redan och jag är så trött på det.
Har alltid varit en storätare men har dragit ner på portionerna också, så får väl se vad det leder till längre fram.

Sindri
0

Jag är säker på att jag tidigare har tipsat dig om https://kolhydrater.ifokus.se/
På den sidan finns det massor med recept på mat med lite kolhydrater. Titta i vänstermarginalen där det står Alla diskussioner och klicka på pilen i rutan, då kommer det upp alla ämnen som finns och bläddra ner till mat så kommer det massor med recept på olika sorts rätter.
Det finns också inlägg under Allt om lågkolhydratkost och Näringslära.
Diabetesförbundet var länge emot att rekommendera lågkolhydratkost, men nu har man svängt.

Om du vågar prova att äta mat mer rik på protein och fett så finns chansen att suget efter kolhydrater minskar. Kolhydrater = socker = sockersjuka. Det orättvisa är att inte alla är så här känsliga för socker, men vi som är det måste hitta andra sätt att äta.

Om du har ett bibliotek i närheten så gå och titta där om du inte hittar böcker med tips på mat för diabetiker. Det bästa är om du hittar en bok som heter Diabetes? Nej tack! av Lars-Erik Litsfelt.

Det är så synd att du mår så dåligt när du skulle kunna må så mycket bättre. Och du verkar inte få så mycket stöd av diabetesvården heller. Finns det ingen diabetsförening är du bor? Det är alltid bra med stöd och pepp, det här är en livsomvälvande sak.

LCHF för diabetiker, överviktiga, sockerberoende och nyfikna. 17 000 medlemmar lär sig mer om LCHF. Sten Sture Skaldeman, dr Annika Dahlqvist & Andreas Eenfeldt är kända förespråkare.
Tarotstollan
0

Jag har flera egna diabetes kokböcker själv men tycker inte det är särskilt kul att laga mat varje dag. Vill att det skall gå snabbt.
Jag äcklas av fett, så det försöker jag ta bort så mycket som möjligt på allt jag äter.

Nu har jag en underbar diabetessköterska och han har tagit sig tid att visa och lärt mig om allt som de inte gjort innan.
Nu är mitt HbA1c nere på 59 och det har aldrig varit så lågt.

Jo, det finns en diabetes förening men det är så krångligt att komma i kontakt med dem tycker jag och jag vet flera som sagt att det är inget att ha. Får se om jag tar kontakt med dem senare eller inte. Det som de visar de gör i tidningen är inget för mig, så det är om det kommer andra alternativ till möten och så som kan vara intressanta.