Träff med läkare/sjuksköterska
Hur ofta träffar du läkare/sjuksköterska?

Jag har fyra träffat om året inplanerade - en varje kvartal. Varannan gång är det läkare och varannan gång är det sjuksköterska.
Jag har läkare en gång om året och distriktssköterskan en gång om året, och jag tycker det kanske är nog så länge jag mår bra.
Tidigare var jag medlem i Storstockholms Diabetesförening och läste i deras tidning om att vi som har diabetes sköttes av ett "diabetesteam" med läkare, dietist, sjuksköterska, och det har jag aldrig under 6 år sett röken av…
Är det problem som dyker upp så kan jag ringa Vårdcentralen, men det har inte behövts hittills.

Det har försämrats med åren tyvärr!
Penga/resursbrist skulle jag tro.
För 10 år sedan träffade jag diabetessyrran 2 ggr / år och läkare 1 ggr /år , nu för tiden träffar jag syrran 1 ggr/ år och läkare endast vid behov!
Det man kan ifrågasätta är om det finns riktlinjer som socialstyrelsen har dragit upp angående sådant?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Träffar läkare med drygt ett års mellan rum och diab.sköt. ca 2ggr per år. Förr var det "standard" med läkarbesök varje år och diab.sköt. varje kvartal. Men jag tror de anpassar antalet besök rätt mkt efter individen nuför tiden. Jag tyker inte att jag har behov att träffa dem oftare än så här men de säger varje gång att om jag behöver ha tätare återbesök så är det bara att säga till.