Annons:
Etikettforskning
Läst 1886 ggr
Karin20
2009-10-11 14:58

Kan virus skapa Diabetes typ 1?

Resultaten från en liten italiensk undersökning visar att när ett barn insjuknar i typ 1 diabetes är det mycket vanligt att barnet självt eller något syskon eller föräldrarna är infekterade med ett magvirus. Detta skriver Diabetesportalen, mitt favoritforskningsställe.

Det finns genetiska faktorer bakom Diabetes, men bara en bråkdel av dem med dessa genetiska faktorer insjuknar. Slutsatsen är att någon faktor i miljön startar processen. Vilken är ännu okänd men högt upp på de misstänktas lista ligger olika former av virusinfektioner, i synnerhet mag- tarmvirus.

//Karin

Annons:
Mala09
2009-10-11 17:03
#1

Om man har gen som orsakar gluten intolerans kan kroppen ta fel av gluten proteinet och virus man har fått och attakera betaceller-.hittade mest info om "thyriod disease"(skjoldkjertel?)-men båda är jo autoimmun så det stämmer bra på typ 1 också.Så om man slutar med gluten-lugnar och stannar den responsen immunforsvaret har etablerat.Skillnaden på fex jag och min bror kan vara vi har antagligen varit utsatt för samma virus-han är inte glutenintolerant eller immun mot viruset.Eller har fått annat problem där immunforsvaret har attakerat inte insulinproduserande betaceller men resulterat i fex atopisk exem.Beror möjligens på årstid-om man är född på våren finns massa pollen,om man är född på vinteren inte.Men man har brist på D vitamin.(Han-vår-jag vinter.)

"We believe that undiagnosed celiac disease can cause other disorders by switching on some as yet unknown immunological mechanism. Untreated celiac patients produce organ-specific autoantibodies." 

Of perhaps greatest importance to thyroid patients, the researchers found that the various antibodies that indicate celiac disease - organ-specific autoantibodies (i.e., thyroid antibodies) -- will disappear after 3 to 6 months of a gluten-free diet"

Spennande!!!En diabetiker kan hjälpa kroppen med virus lugnande saker möjligens?Virus stannar i kroppen alltid.Stämmer?Men man kan lugna det med diverse.

Upp till toppen
Annons: