Annons:
Etikettmedicinering
Läst 4648 ggr
Karin20
2009-10-20, 23:08

Vilken bs-mätare använder du?

Det finns ju massor och att veta vilken som är bäst är inte lätt.

Använder vi olika beroende på diabetestyp?

//Karin

Annons:
RuiXue
2009-10-22, 00:35

Jag jobbar på ett företag som skickar ut sjukvårdsprodukter, däribland diabetes produkter som mätare, teststickor osv. Det jag har märkt är att Bayer Contour är himla populär i största allmänhet, och att den är extremt vanlig bland typ 2 patienter. Typ1or verkar ha en tendens åt OneTouch, Freestyle eller Accu-Chek hållet även fast också de ofta använder Contour.

Finns en mätare nu som heter Accu-Chek Mobile. Den blir mer och mer populär trots sitt nätta pris på över 800kr. Men så är det också den första mätaren någonsin som inte använder teststickor utan har en lång remsa i en kassett med 50 test på. Kan dock tilläggas att den ännu inte finns i Sverige.

Själv har jag provat lite olika. Antar att man kan kalla det yrkesskadaTungan ute Måste inte kolla mina värden, men gör det ändå för att mina värden svänger kännbart. Min personliga favorit måste nog vara Freestyle Lite. Den tar ingen plats, sällan eller aldrig problem med testen och snabb. OneTouch driver mig till vansinne med frekvent slöseri med teststickor pga att blodet inte sugs upp ordentligt och man inte får chans att fylla teststickan igen. Dessutom hänger stickorna samman i burken.

Jennie

kitabu
2009-10-22, 20:44

Jag använder One Touch Ultra Smart. Den har ett utmärkt dataprogram som överskådligt tar fram de sammandrag och resultat man vill ha.

Jag har aldrig haft problem med varken deras teststickor eller att blodmängden skulle krångla.

Jag har också provat Everymeds "allt-i-ett", som jag brukar kalla den.

Praktiskt när man är på gång och vill ha allt i ett stycke, mätare, stickor och lancett.

Visssa landsting har hu fått för sig att de skall upphandla mätare och stickor och att alltså diabetiker inte själva skall få bestämma vad vi vill använda. Detta är ett brott mot Hälso&Sjukvårdslagen.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

RuiXue
2009-10-22, 21:32

Jag har en UltraSmart också. Skaffade den mest för att kunna hjälpa min kompis i Kina om han trasslar in sig i alla funktioner hihi Skickade en till honom för ett tag sen när jag åkte till KinaGlad Kan man köpa en för typ 8kr på jobbet så varför inteOskyldig

Jennie

kitabu
2009-10-22, 21:48

Jag har fått mina Ultra Smart gratis från företaget

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

LenaKa
2009-10-23, 01:02

Nu har jag Freestyle Lite och det är hittills den bästa jag haft. Sällan problem med tesstickorna och liten och snabb…. och jämn då jag någon gång testat flera gånger samma tid. Tidigare bs-mätare har kunnat pendlat mellan 5-13… och då är det ju något fel och man törs inte lita på mätaren.

sussie
2009-10-23, 12:22

Jag har en Freestyle mini och är jättenöjd. Stockholms läns landsting har beslutat att den inte ska användas, jag hann dock beställa massa stickor innan de drogs in. Det är säkert inga problem att få stickor via abbot den dagen jag behöver fler.

Ja, visst är det hemskt att man enligt ladstinget skulle skaffa ny mätare. De som nu är förutbestämmda i stockholm är större och långsammare än min mini. Speciellt för äldre är det hemskt att behöva byta och lära sig hur den nya fungerar. Jag har hört att det hos en del diabetessköterskor varit kö bara för att så många behövt hjälp att komma igång med sin nya apparat, resursslöseri!

Annons:
RuiXue
2009-10-23, 21:17

Freestyle mini är utgången. Men vet jag rätt så är LITE versionen exakt som mini'n bara blå istället för silver. Använder dock olika stickor men de ser likadana ut. Står bara Freestyle på ena asken och Freestyle LITE på den andra.

Jag tycker det är för jäkligt att landsting lägger sig i vad diabetiker ska använda och inte. Det är ju inte landstinget som kollar sockret flera gånger per dag! Att ha en mätare man trivs med är nog minst lika viktigt som att ha rätt medicinering.

Jennie

Upp till toppen
Annons: