Annons:
Etikettkost
Läst 2989 ggr
Maja
10/30/09, 5:19 PM

Regelbundna tider?

Jag minns en klasskamrat på lågstadiet som fick diabetes typ 1 i tredje klass. När han kom tillbaka i skolan var han noga med att alltid äta på samma tid. Lunchen skulle han äta klockan 12.00. Om vi hade lunch tidigare än så så väntade han med att äta, om vi hade lunch efteråt så gick han tidigare från lektionen för att äta klockan 12.00.

Det var en av sakerna som jag blev orolig över när jag fick min diagnos. Skulle jag vara så låst att jag var tvungen att äta just klockan 12.00, eller kunde man skjuta på det?

Men jag fick höra "Det är inga problem att skjuta på det alls, bara du inte väntar för länge mellan dina måltider!"

Så nu äter jag när jag är hungrig, inte alls några regelbundna 08.00-12.00-15.00-18.00-21.00-tider.

Hur gör du? Äter du alltid på samma tid, eller äter du lite då och då?

Annons:
StillAlive
10/30/09, 10:08 PM
#1

Nu sägs det ju att oavsett om man har diabetes eller ej så är regelbundna tider bra för kropp och själ…

Men lite extra bra för diabetiker.

Sedan skriver du inte när i tiden du gick i 3:an, jag fick diabetes innan snabbinsulinet och det långtidsverkande insulinet var i var mans hand.

Så då var det spruta klockan 8 och klockan 16 sedan skulle man leva efter det….

Jättekul att aldrig käka hos någon kompis utan alltid måsta hem till sprutan och dom väl uppmätta portionerna.

På den tiden fanns det ju inget sätt att mäta blodsocker själv utan man mätte urinsocker och fick stå med ett provrör 2 droppar urin 10 droppar vatten och sedan ner med en tablett i provröret så att det blev en reaktion och när koket var klart tittade man vilken färg det hade.

Och då visste man på ett ungefär hur blodsockret var för en timme sedan….

Sedan var det ju också lite utrymmeskrävande testutrustning så man hade inte plats att ta med det i fickorna.

Antar att det kan skilja mellan olika sjuhus/läkare vad man rekommenderar för behandlingsmetodik.

Och jag vet att det kan skilja mycket på individuell nivå, jag har haft tur med fysiken i övrigt så jag har periodvis levt på ett sätt som kan ha gjort någon mer känslig blind eller amputerad.

(eller om jag haft en fysisk aktivitet som kompenserat vissa övertramp…)

Maja
10/31/09, 2:03 PM
#2

Jag pratade faktiskt med min läkare om den här killen när jag fick min diagnos (jag fick den första året på gymnasiet) och eftersom både han och jag tillhörde samma sjukhus så visste de direkt vem det var jag menade och de sa "Ja, folk tolkar det lite som de vill.. Det är ju ingen fara om du inte äter direkt, utan du kan lugnt vänta ett tag."

LenaKa
10/31/09, 6:17 PM
#3

#1

Det är som jag minns det för mig också. Jag tror mitt insulin hette Novolente. Men efter något år som diabetiker, kanske i början av 70-talet så fick jag ett snabbinsulin, ett svin insulin som hette Nuso. men maten var på bestämda tider.

Idag har jag pump och kan fasta en en dag, eller flera, bara jag har koll på blodsockret. men fasta vill jag inte då jag tycker mat är gott Flört, och jag äter när jag är hungrig, när jag vill.

Upp till toppen
Annons: