Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 3006 ggr
mattiazz
11/13/09, 8:35 PM

LCHF och kombibolus

Undrar hur ni gör med kombibolus och LCHF?

Själv tar jag 60/40 1,5t.(jag mäter mitt bs 8ggr om dagen å vet att jag kan prova)

Är ju intressant hur andra gör med kombibolus.

Annons:
LenaKa
11/14/09, 2:08 AM
#1

Vad menar du med kombibolus???

mattiazz
11/14/09, 10:57 AM
#2

Kombibolus kan man köra med pump.Man ställer in hur mycket av dosen som går in direkt och resten över hur lång tid man vill.

typ 60% av 2e pumpar jag in direkt, 40% av 2e dosen får jag under 1,5timma.

Blir om jag inte räknar fel 1,2 enheter direkt och 0,8enheter under 1,5timma.

LenaKa
11/14/09, 2:46 PM
#3

Aha, jag har oxå pump men det kallas "förlängd" eller "dubbel" bolus i min pump, av diabetesteamet även kallad "pizzabolus"

Jag tar i regel så små bolus doser när jag äter LCHF att jag inte behöver använda förlängd dosering. Ibland om jag vill ha ner bls litegrand…typ om det ligger på 8-9 så ställer jag upp pumpen så att den ger 150% i basdosen i ca 1 timme. Då brukar bls hamna runt 6. Men har jag ätit uppenbart för mycket tar jag extra bolus… och allt direkt.

För mig har det fungerat mkt bra.

mattiazz
11/14/09, 3:05 PM
#4

Jag tar oxå små doser med LCHF.

2e 60/40 provar nu under 2timmar.

Vaknade 8 på 4,3 tog kombibolus 2e 60/40 2timmar,1,5 timme efter 4,1.sedan till lunch 4,4.

På utbildning fick jag lära mig att alltid köra med kombibolus,utbildaren sa att det är en stor del av pumpbehandlingen som man ska använda hela tiden.Ett sätt att likna hur en frisk person tar hand om maten.

Det ska jag prova när jag ligger lite högre,köra temp 150% tills bs sjunkit,måste vara bättre å köra så en ta en dos direkt.

LenaKa
11/14/09, 4:26 PM
#5

Vad har du för pump?

Kombibolus har vi lärt oss används när det behövs… alltså inte alltid. Men det är ju naturligtvis att testa sitt bls ofta och då ser man vilket som funkar bäst för egen del.

Ofta behövs inte mer än 0,5-1 enhet och den delar inte jag upp…utan isåfall ökar jag basalen tillfälligt om det blir lite högt bls… det är snabbare manöver på min pump som är en Medtronics Paradigm.

mattiazz
11/14/09, 5:20 PM
#6

Animas 2020 har jag.

Håller med att enda sättet är att testa ofta,är mest nyfiken av hur andra gör.

Annons:
Upp till toppen
Annons: