Annons:
Etikettkost
Läst 4295 ggr
Tinwe
2009-12-07 10:11

Avstå från godis, slippa insulin?

Hej! Är ny här på forumet.. Nej, jag har inte diabetes, men däremot har min pojkvän det. Känner att jag vill lära mig mer om diabetes.. Vad som är bra för honom osv. Han är även allergisk mot gluten så har har det ganska svårt :/ Jag har läst lite och det står att ngra har borjat med LCHF, vad är det och vad gör det? Kan man sluta äta godis då och slippa insulin eller hur funkar det?
Min pojkvän är väldigt "beroende" av godis, chips, läsk osv. Visst han dricker Light läsk det är ju bra, men jag vill att han ska skära ner på hans chips och godis.. Vilket verkar vara väldigt svårt för honom..

Å andra sidan vet jag ju inte mycket om diabetes, men när min pojkvän blev sjuk (han var 8 år när han fick "diagnosen", nu är han 18 år) så kom han in på sjukhuset med det lägsta blodsockret som sjukhuset hade sett. Vill så gärna hjälpa honom, har ju hört en massa om att kroppsdelar kan ruttna och massa. Det är kanske bara rykten?

Hur ska jag göra? Rynkar på näsan Vill ju att han ska må bra..

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Annons:
nr-9
2009-12-07 14:24
#1

Hej!

Här finns det jättemycket att läsa om kost, LCHF och diabetes:

http://www.kostdoktorn.se/diabetes

Mala09
2009-12-07 16:53
#2

Det finns en del tråder på forumet kolhydrater i fokus med typ 1 or som du möjligen vill få nytte av.Men samtidigt möjligens inte eftersom vi pratar mycket internt typ 1or imellan.Men när du har koll på det grundläggande kan du iallafall titta där också.Bra att han har diagnoserat sin glutenintolerans! Det kommer att rädda honom från en hel del komplikationer och bekymmer i framtiden!FlörtM

Sheena
2009-12-07 17:30
#3

Instämmer med #1

Börja på kostdoktorn.se för att få en grundläggande kunskap om vad diabetes är för något. Inte alldeles lätt att förstå hur det hela hänger ihop ibland. Sen kan man gå vidare med att lära sig om hur mycket man kan påverka med kosten.

Diskutera gärna med din kille om vad du läst o se hur han upplevt det du just läst om. Kanske behöver han en nytändning i sitt tänk kring diabetesen oxå då det inte verkar som att han bryr sig särskilt mycket om hur han mår om han äter så mycket skräpsaker (speciellt skräpigt för en diabetiker dessutom).

Vet av egen erfarenhet att vid den åldern ni är så orkar man lixom inte bry sig så jäkla mycket om sin diabetes, finns ju så mkt andra roligare saker att fokusera på. Men att du intresserar dig tror jag betyder jätte mkt för din kille och förhoppningsvis gör det att han orkar/vill ta tag i sin hälsa. Man ska ju leva länge..!! Skrattande

Lycka till!

RuiXue
2009-12-07 21:45
#4

Oavsett diet så kommer din pojkvän inte kunna slippa insulinet även fast han kanske kan minska dosen rätt rejält med en bättre kost. Jag har inte själv diabetes, men lite påläst är jag i alla fall då jag hade en vän i gymnasiet med typ1.  

LCHF kost innebär att man äter väldigt lite kolhydrater men mycket fett. Jag vet själv inte så mycket mer än så om dieten, men många här i forumet är experter.

Din pojkvän behöver helt klart dra ner på godiset och chipsen för det är skräp för alla att äta för mycket av det, men speciellt illa för diabetiker att äta för mycket av det eftersom det kan vara svårt att hålla blodsockret på en bra balans. Med det sagt så innebär det självklart inte att din pojkvän måste sluta helt med godis och chips, med rätt insulindos kan han äta vad han vill, i måttliga mängder.

Det finns många godsaker som är goda men mycket nyttigare än godis och chips. Nötter är bra om man inte är allergisk mot nötter såklart, har även hört här i forumet att Tropic's nötter med choklad på har en ganska låg sockerhalt i chokladen så det skulle kanske kunna tillfredställa din pojkväns sötsug. Som subsitut till chips kan man ju kanske göra egna hemgjorda grönsakschips i ugnen och krydda som man vill.  

Prata med din pojkvän, var inte rädd för att fråga honom om saker du undrar över. Frågar man inget får man inget veta. Jag frågade min vän i gymnasiet en hel del. Man kan lära mycket ifrån böcker, men man kan inte lära allt genom att läsa. Boken lever ju inte med sjukdomen.

Jennie


Sockerfritt
2009-12-08 00:19
#5

Det finns en del speciella godisar som inte innehåller socker eller kolhydrater som höjer på blodsocret, här t.ex. gelénallar http://www.sockerfri.com/products.html?id=13/104

Sockerfritt betyder INTE att man kan äta hur mycket som helst av det goda! Njut även sockerfri godis i små portioner och hellre mera sällan än för ofta…

Mala09
2009-12-08 12:49
#6

Det är jättebra du vill hjälpa-men akta så du inte får en mors roll.I en relation tycker jag det är viktig att jag inte blir definerad som "diabetikern" och det besta tycker jag-är om man får en interess och respekt men samtidigt inte för mycket.Det är jo din pojkvänns ansvar.Samtidigt måste du inte låta honnom ignorera det det går utöver dig också då.Men bli inte hans mamma..

När jag var yngre blev jag arg mycket och det var pgav dårlig mat och blodsocker-men jag visste inte det var pgav det.Min bror sa efter några år varje gong jag bkev arg-mamma min syster har känning.

Det är kompliserat-men om han hittar en balans behöver det inte ha någon negativ effekt på person eller liv eller psyke.Jag har hittat att besta veg är att lära sig om mat-göra mat-och använda mycket naturliga råvaror.Jag äter inget "sockerfritt godis" eller glutenfria produkter.Det finns så mycket som är naturligt glutenfritt och mörk choclad-bär med grädde kan vara en god dessert,man måste inte konsekvent inte äta socker.Heller naturlig mat som har södme änn det som är fabrikaerat.Det er min erfarenhet iallafall.

Annons:
Tinwe
2009-12-08 13:31
#7

Tack så mycket för allas kommentarer! Jag har kännt mig lite som en mamma men han svimmade en gång i duschen pga lågt blodsocker så jag känner mig orolig -som en mamma. Jag ska vara försiktig så att det inte blir som en mamma-son roll i det hela. Jag har inte tid att läsa allas kommentarer för tillfället, men ska besvara dem en och en ikväll! :)

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Tinwe
2009-12-08 17:28
#8

#1 Tack för länken! Ska se om jag inte kan läsa lite där sen Glad

#2 Är typ 1 den slags diabetesen man har hela livet ut? :) Okej vad bra att han gjort det då :)

#3 Tack så mycket! Han har faktiskt minskat sitt HBA1C (eller hur det kallas) med 1,5% och det va mycket bra och det vill man ju att han fortsätter med! Flört

#4 Jaa.. Jag har pratat med honom och gud vad jag har lärt mig mycket! Det positiva är iallafall att han har börjat träna regelbundet och han äter mycket (han är en väldigt spinkig person eftersom han inte skött diabetesen på 2 år). Så på så sätt så känns det ju jättebra! Han gillar mycket kryddor och starka maträtter så sånna grönsakschips som du nämnde skulle kunna vara en jättebra idé! Glad

#5 Tack för länken, ska kika lite på den och se om det är nått för honom Skrattande

6#Jag förstår precis hur du menar… Har länge funderat och ska ta ett snack med honom senare om det Flört

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Mala09
2009-12-08 19:14
#9

Ja-man har typ 1 alltid men som du kommer att märka om du kollar tråder på kolhydrater i fokus diskuterar man nu om insulin kan vara möjligt att sluta med om man går på en kost som inte har spannmål eller mjölkprotein.kolla michellestype1.blogspot.com

Om han har varit gluten intolerant utan diagnos har det orsakat att han har inte gått upp i vikt också (ja man går ner i vikt med högt bs eller brist på insulin men om man är glutenintolerant kan det vara like mycket orsaken eller mer.)

jättebra han har bättre värden!! Det motiverar.

Karin20
2009-12-08 22:28
#10

Grönsakschips låter jättegott, hur gör man det i ugnen? Jag har friterat squashskivor och det blev gott också

Fläsksvålar är inte så dumt heller, men kontrollera noggrant att det är riktiga och inte smaksatta potatischips.

Det är jobbigt att vara 18 år och "annorlunda", han måste ha det jättebra som har dig, inte som mamma, utan som flickvän.

Ungdiabetes.se finns mycket information och kul gemenskap också

//Karin

RuiXue
2009-12-08 23:09
#11

#10 Jadu, bra fråga. Men jag antar att man får experimentera sig fram med grönsakschipsen. Har hört någonstans om hur man kan göra egna chips av grönsaker, men ack jag minns inte hur man gjordeSkäms Inget jag provat själv men jag vet att det går att göra. Tror det var en gång på Du är vad du äter som det visadesObestämd

Jennie


Tinwe
2009-12-09 10:15
#12

#9 Ja det har det nog gjort. Pratade lite med honom och han kände sig mer motiverad sen sist Flört

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Tinwe
2009-12-09 10:18
#13

#10 Ja.. jag frågade honom hur han kände, för han vet att jag är orolig för honom ofta. Det värsta är ju att hans mamma lämnade honom, hans syskon och hans pappa precis efter han blev diagnoserad med diabetes. Så han har inte haft sin mamma som stöd och hans pappa är inte den slags personen som "öppnar upp sig" inför honom. Tur han har mig då Glad Han sa att han kände att det var bra att jag inte var tjatig men endå visade honom att jag är intresserad av att veta hur det fungerar osv. Glad

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Annons:
Lenaek101
2009-12-16 14:12
#14

Hej,

är också relativt ny på diabetes, har lärt mig mycket hos kostdoktorn och netdoktor och är medlem i www.sweetbalance.se som också är ett bra diabetesforum.

/Lena

Upp till toppen
Annons: