Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 2774 ggr
soprit
2010-02-01 14:19

Vad händer i min kropp

Jag är en kvinna på 38 år som haft diabetes typ 1 sedan 9 års ålder. Sedan tonåren har mina värden varit dåliga pga att jag inte skött diabetesen. Endast under mina två graviditeter har jag haft bra värden. Sedan 3 veckor tillbaka har jag börjat med LCHF. Min kropp svarade direkt. Bs värdena var så bra att jag knappt trodde det. Och så har det fortsatt. Fram till nu. Jag äter som jag gjort de senaste veckorna men helt plötsligt är mina värden uppe på 9-12 mml. Jag har insulinpump med humalog. Jag minskade ner mina måltidsdoser med mer än hälften men nu är jag uppe på vanliga dosen igen och blodsockret är ändå högt. Vad är det som händer.

Soprit

Annons:
Sheena
2010-02-01 21:42
#1

Äter du likadant som de tidigare tre veckorna? Det är lätt hänt att man omedvetet slappnar av och gottar sig när man tycker att man är så duktig och allt är sååå bra..

Förkylning eller mens på g? Fast sånna saker har du ju säkert redan uteslutit?

Eller så är det bara så att kroppen helt plötligt inte vill vara med på noterna riktigt, kan inte förklara det men de vart så där för mig oxå i början med LCHF med.. fast inte förrns efter ca tre månader.. I början klarade jag mig nästan utan snabbinsulinet helt, tog bara bas och sen behövde jag öka och nu efter ett år så ligger jag lite mitt emellan.. håller inga fasta doser längre utan har lärt mig kolla på vad maten kan tänkas innehålla och tar insulin efter det.

Som sagt, har ingen förklaring på vad som händer, mystiskt det där. Men det är inget ovanligt..

soprit
2010-02-02 10:58
#2

Jag tror att jag äter likadant men kanske har portionerna blivit lite större. Jag fortsätter att prova mig fram. Hade inte gått ner nått denna vecka heller. Nu gäller det att hålla i annars blir det nog som med alla andra försök jag gjort med andra "metoder" jag tröttnar. Föresten var mitt bs 4,3 nu på morgonen.Efter fukost bestående av 2 kokta ägg och ca 1 dl tonfisk och 2 msk majonäs, 1 kopp kaffe med grädde var det 8,0. Jag hade tagit 1 e humalog innan. Att det var så "högt" efter beror kanske på kaffet eller att det blev en liten minirekyl.

Jag fortsätter att testa mig fram

Sheena
2010-02-02 20:06
#3

vVt inte riktigt hur det funkar när man har pump, men när man tar sprutor så är det iaf ofta som man kanske inte minskar sitt basinsulin så mkt, iaf inte i samma utsträckning som måltidsinsulinet. Basen behöver ju kroppen oavsett man äter eller inte. Kan det vara så att du har dragit ner såpass mkt på din "bas" att värdena stiger därav istället för att det egentligen handlar om maten?

soprit
2010-02-03 13:57
#4

Jag har inte ändrat något på min basdos i pumpen. Men eftersom jag tidigare inte skött min diabetes och gått omkring med ett bs på ca 13 mml igenomsnitt under dagen kanske min basdos inte är rätt inställd. Jag fortsätter helt enkelt att testa mig. I dag är mina värden bättre. Än så länge är högsta värdet 6,9 och det är ju inget att klaga över.

Har bett min diabetessköterska att få göra en mätning med en mätare som man bär på ett par dygn och som mäter bs av sig själv, vet inte vad dom heter. Då kan jag ju se hur mycket insulin jag behöver. Hon var positiv till att jag sattsar på mig själv men orolig för att mina blodfetter ska bli höga.

[peter54]
2010-02-04 01:07
#5

#0 Som jag upplever det, så är insulinbehovet inte statiskt ens om man äter exakt samma dag efter dag. Jag har perioder när jag måste halvera min Humalogregim över dagen, för att någon vecka eller två senare vara tillbaka där jag började.

Sedan har jag märkt att om jag gör någon förändring i någon av de faktorer som är viktiga för blodsockernivåerna och insulinbehovet, exempelvis ändrar kosten det minsta - som när jag slutade att äta hårdost för en tid sedan, då reagerar min kropp så som du beskriver, men går tillbaka till vad som var normalt igen efter några dagar.

soprit
2010-02-04 13:15
#6

Hej Peter 54!

En liten undran, hur är det med dina blodfetts värden? Måste erkänna att jag nog blev lite orolig av det min diabetessköterska sa.

Annons:
Upp till toppen
Annons: