Provtagningsrutiner
Lite nyfiken på vad ni andra har för rutin för blodsockerkontroller.
Och gör du som du gör för att du blivit tillsagd av diab.sköterskan att göra just så, eller hur har du kommit fram till DIN rutin?
Sticker så gott som vid varje tillfälle jag tar insulin, började med detta för ett drygt år sedan då jag faktist började satsa lite på att få ordning på mitt då skyhöga socker, och sedan har det blivit en rutin Innan dess så var det endast enstaka tillfällen.
Jag har slutat med insulin, och då har min doktor sagt att jag inte behöver sticka mig så ofta, vilket jag tycker är litet märkligt. Hur ska jag då veta hur jag ligger till? Innan stack jag mig 4 gånger om dagen, vilket i och för sig var litet tjatigt.
Men nu blir det bara ibland, och jag tycker ju själv att jag mår bra, men kan ge mig 19 på att HBa1c (eller vad det nu heter?) ligger för högt, för det brukar det göra.

För ett par veckor sedan 3-5ggr om dagen, då tog jag insulin morgon och kväll, sedan blev det mindre å mindre insilin för BS låg för lågt.
Nu tar jag bara morgon och kväll, eftersom jag äter LCHF ligger BS fint utan insulin.
MVH Ballo
Mvh Ballo.
Min hemsida med lite om mig och mitt liv. Min hemsida
#2 Det låter ju helt sjukt att du inte ska få kolla bs bara för att du fått till en bra kost. Sjukdomen försvinner ju inte bara för att man inte behöver medicinerna mer utan håller den i schack på andra sätt. Säg att du behöver ha möjlighet att kolla bs för att känna dig trygg i att du äter rätt. Och det är ju en belastning för vården oxå om dui ska behöva bli så dålig att du behöver deras hjälp för att få ner ett högt socker igen bara för att du inte fått möjlighet att själv rätta till småsaker när det börjat peka åt fel håll. Stå på dig och säg till din diab. sköterska att du VILL ha fler stickor(eller hur de nu nekar dig bs-testning)

Enstaka tillfällen lite på måfå, tyvärr. Någon gång i månaden kanske, men jag har blivit liiite bättre nu! :)
Numera morgon och kväll men då äter jag enligt LCHF. Tyvärr tror jag att mitt HbA1c blir högre för det var lägre när jag testade bl.skr morgon,kväll+efter måltider för då såg jag om sockret var högre 2tim efter måltid och var striktare med kosten eller tog en extra promenad. Tappade "gnistan" när diab.sköt. tyckte jag testade mig för ofta men som en vän sa: "det ska hon skita i det är du som är sjuk och får stå ut med ev. komplikationer om du går med för höga bl.skr.värden"!.

Håller med din väninna, klart du ska testa dig så ofta du vill själv.
//Karin
Karin, hörde av en annan vän att hon inte fick bl.skr.stickor utskrivna mer p.g.a att hon inte är insulinbehandlad. Om det blir så för mig att jag inte får bl.skr.stickor från vårdcentralen så får jag väl fråga dem varför de gav mig en bl.skr.mätare och massor med teststickor när jag fick min diabetesdiagnos. Samt varför jag i fyra år dagligen gjort bl.skr.tester samt varför jag går på årliga lab.kontroller och läkarbesök för just diabetes. Hoppas min vårdcentral förstår sig på diabetessjukdomen bättre så jag slipper ställa dessa frågor!

Tyvärr så håller man på att vrida åt oss tvåor och påstår att vi inte ska testa oss, så i många landsting delar man inte ut stickor tillräckligt för att vi ska må bra.
Detta är olagligt!
//Karin
Min kropp mådde definitivt bättre när jag testade mig 2tim efter måltid. Det viktigaste för en diabetiker är ju att hålla bl.skr under kontroll och det bästa redskapet för det är ju bl.skr.tester oberoende om du är diabetiker med insulinbehandling eller utan. Många kommer att fara illa när de går för länge med höga bl.skr.värden.

Jag tycker det är skandal när folk bara blir beviljade 150 teststickor om året, det är ju inte ens ett test varannan dag Tyvärr är detta fenomen allt för vanligt har jag sett
Man kan ju börja undra vilket som är mest kostnadseffektivt för landstingen: betala fler teststickor till diabetespatienter som vill testa mer, eller betala vården för att tidigare nämnda diabetespatienter inte hade teststickor nog till att se att blodsockret låg på en bra nivå!
Teststickorna är ju galet dyra om man köper dom på egen hand (vilket jag själv gör)
Jennie
Jag testar mig före och direkt efter måltid eftersom jag har gastropares. Då kan blodsockret sjunka efter måltid. Ibland får jag vänta en bra stund efter jag ätit med att ta mitt måltidsinsulin.
Jag testar blodsockret före varje måltid, samt innan jag går och lägger mig och när jag vaknar.
Jag undrar om Landstinget har något att säga till om alls när det gäller antalet teststickor. Det måste vara upp till den förskrivande läkaren att motivera behovet.
Jag tar ut omkring 1000 teststickor om året utan problem.
Jag tar vääldigt sällan. Nu har jag fått en bskrmätare som skickar över resultaten till min insulinpump så nu ser de ju verkligen att jag är dålig på det. Men jag har faktiskt blivit bättre nu på senaste, känner att jag vill ha mer koll på min kropp, om inte för min egna skull så för min pojkväns skull, och vi planerar att ha barn någon gång i framtiden och då känns det bra att börja ha mer koll på sitt bs nu så det inte blir så jobbigt sen när man måste ha 100% koll hela tiden!