Annons:
Etikettövrigt
Läst 4391 ggr
litsfeldt
2010-03-18 09:27

Ny sammanslutning?

Jag har skrivit en krönika på lchf.se som jag lägger ut här:

"Det känns mer och mer viktigt att starta en alternativ diabetesförening. De diabetesföreningar som finns verkar i de allra flesta fallen styras av personer som vill behålla föreningarna som de är genom att hålla kvar medlemmarna i sjukdom. Idag skickade jag ett erbjudande till en diabetesförening om att hålla föredrag. Sist jag gjorde det för runt 4-5 år sedan gick det ut ett varningsmejl till samtliga diabetesföreningar i hela Sverige om att jag skulle svartlistas som föredragshållare. Jag tänkte att det kanske gått sådan tid så att även de som behöver LCHF bäst får en smidig möjlighet att lyssna till budskapet. Jag fick som svar att man "har i regel inga föreläsningar om vi inte får tag i någon forskare eller professor som vill komma."

Detta är ju ett utmärkt sätt att behålla status quo. Läkare och forskare i gemen har en samsyn på diabetiker som innebär att de inte ska äta fett som inte höjer blodsockret utan att de ska äta grovt bröd, potatis och frukt. På det viset garanterar man att det inte blir några avhopp från föreningarna vilket skulle göra att medlemsavgifterna minskade. Jag kan också tänka mig att man inte vill ta in någon som föreläsare som går emot vad läkemedelsföretagen tycker eftersom läkemedelsföretagen sponsrar brevutskick och liknande. Man får inte bita den hand som föder en.

Jag har länge haft funderingar på en ny diabetikersammanslutning men det är säkert mycket jobb med det. Men jag tänker såhär: Kan man börja med att samla in namn på intresserade som vill vara med i denna ännu oorganiserade flock av hälsointresserade diabetiker; diabetiker som har fokus på hälsa istället för sjukdom?

Kan man börja bara så med mejlutskick? "Medlemskapet" ska vara gratis så att även de som är betalande medlemmar i vanliga diabetesföreningar kan vara med utan extra utgifter. De kan då få nya infallsvinklar på sin sjukdom.

Så fort någon känner att den skulle vilja ta ett ordförandeskap och bilda en riktig förening kan jag släppa detta och fungera som vanlig Medarbetare. Finns det mer ideer om hur vi kan bygga upp en riktig diabetikerförening?

Jag gör så att jag lägger upp en ny e-postadress för detta: lchfdiabetiker@gmail.com . Du som har diabetes och inte litar på vanliga diabetesföreningar och deras budskap; skicka uppgift om namn och ort där du bor (det räcker så) så kommer jag att när tillräckligt många anmält sig att börja skicka ut någon form av nyhetsbrev.

Kanske kan jag få ett utrymme på lchf.se där vi kan ha ett forum bara för medlemmarna i detta och lite mer service.

Känner du någon som har diabetes så tipsa om denna nya sammanslutning. Jag tror det kan bli bra det här."

Det här uppslaget är alltså inte att se som någon konkurrent till iFokus men väl som en konkurrent till de gamla diabetesföreningarna. Det behövs tycker jag. Blir det en riktig förening kan det till slut sluta med att man lyssnar på våra erfarenheter.

/L-E Litsfeldt

Annons:
Sheena
2010-03-18 10:10
#1

Jättebra initiativ!!! Skrattande

steffo70
2010-03-22 08:57
#2

Lysande Lars-Erik, jag delar till mitt Facebookkonto.

Den-Galne-Kocken
2010-03-22 16:41
#3

Mycket bra! Jag delar också till Facebook och vänner…

/S P

Ann57
2010-03-23 19:32
#4

Detta verkar spännande. Det var väl Lars-Erik Litsfeldt som skrev något om Kartagos förstörelse i förhållande till Diabetseförbundets kostråd, med MÅNGA kolhydrater.

Karin20
2010-03-23 23:47
#5

Jag är på.

//Karin

Karin20
2010-03-26 18:45
#6

Nålar fast detta inlägg så att det inte försvinner

//Karin

Annons:
br-Augustinus
2010-04-14 19:43
#7

Mycket bra – jag är med!

Inkanyezi
2010-09-22 11:35
#8

Jag tror definitivt att det är dags, och att man också måste inse att diabetiker är ett för snävt avgränsat forum för en sådan alternativ förening. Det ligger självklart i varje diabetikers intresse att i minsta möjliga utsträckning drabbas av sjukdomen, men i ett vidare perspektiv handlar det också om att hindra att diabetiker nyrekryteras. Vi får inte glömma, att många som nu är diabetiker en gång såg sig som friska och aldrig hade en tanke på att drabbas av en så nedbrytande sjukdom.

Vi är många som befinner oss i riskzonen, framför allt till diabetes typ 2, men det kan tänkas att det också finns ettor därute, som skulle ha sluppit sjukdomen om de hade känt till hur den utvecklas. Om så är, så finns det också en massa framtida möjliga ettor, som ännu inte har drabbats. Med rätt kost är det tänkbart att många aldrig kommer att bli diabetiker.

Ett läkemedelsföretag driver just nu en kampanj, där det kan vara svårt att se vari deras intresse ligger. Det handlar om Novo Nordisk, som har ett jippo som heter Changing Diabetes® Village, och där man provar socker på alla som har lust. Det pågår från igår, till och med i morgon i Kungsträdgården i Stockholm och kan förmodas vandra över landet på samma sätt som Unilevers Becel-kampanj, där man mätte kolesterol i livsmedelsbutikerna. Jag har skrivit om den på Kolhydrater i Fokus.

Vi är vid början av något nytt, för jag tror att vi kan åstadkomma verklig ändring av den pandemi, som Novo Nordisk tjänar storkovan på när de bara kämpar mot symptomen, men i grunden täljer guld på nyrekrytering av diabetiker. En alternativ organisation behövs; en organisation som inte bara samlar sjuka, utan som i stället satsar på att färre ska bli sjuka, och att de som redan har insjuknat, ska kunna leva längre och med högre livskvalité.

Upp till toppen
Annons: