Annons:
Etikettövrigt
Läst 2876 ggr
LillaBenice
2010-09-05, 22:00

AKUT-Är det sant?

Hej har hört talas om att om det är zink i dricks vattnet så kan man lättare få diabetes..Och eftersom att jag ligger i riskzonen för diabetaes så är jag lite orolig då dom misstänker att vi har det här där jag bor:S är det sant… behöver akutsvar ….

Visste ej vilken grupp jag skulle sätta denna i

Annons:
ErikEdlund
2010-09-06, 21:23

Zinkbrist är en välkänd negativ faktor för diabetiker. Är dricksvattnet godkänt där du bor så är det förmodligen ingen större fara, om alls någon. Det finns annat som alldeles säkert är viktigare.

Varför räknar du dig ligga i riskzonen?

mvh / Erik Edlund

LillaBenice
2010-09-06, 21:33

Därför att även lkarna säger det då hela min mammas sida har/haft diabetes och då eftersom jag är hennes dotter så ligger jag iriskzonen för diabetes för några år sedan fick jag gå till skolsyster minst 1gång månad då dom var tvungna att kolla det så pass ofta men nu kollar dom när jag säger att jag känt mig konstig kissnödig hela tiden mm vilket jag har nu….

kitabu
2010-09-07, 20:33

Har din mamma diabetes? I så fall vilken typ - 1 eller 2?

De andra i din släkt har de typ 1 elller 2?

Är de som har diabetes överviktiga?

Du borde kunna få allt detta förklarat för dig av din läkare.

Du skall inte behöva gå omkring och vara orolig utan orsak. Oavsett vad beskedet blir är det väl bättre än att sväva i ovisshet?

Helena Hesselmark

LillaBenice
2010-09-08, 17:56

Hej tack så mycket min mamma har inte iabetes  längre…dock vet jag inte vilken typ hon hade….

MiroSputnik
2010-10-19, 15:54

Då borde det ha varit typ 2 diabetes din mamma hade. så vitt jag vet kan man inte bli "frisk" från typ 1 diabetes.

LillaBenice
2010-10-20, 20:02

okejj:)

tackk

Annons:
[Borttaget]
[Borttaget]
2010-10-20, 22:36

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget]

Inlägget är borttaget

[Borttaget]
[Borttaget]

Inlägget är borttaget

Karin20

Så vitt jag vet kan man överhuvudtaget inte bli frisk från diabetes! Däremot kan man bli symptomfri genom att undvika att äta sådant som driver på blodsockret, dvs kolhydrater.

Men frisk är man inte, går man tillbaka till kolhydratträsket är man också tillbaka till diabetesen.

//Karin

LillaBenice
2010-10-20, 22:44

Nej fö min mamma äter allt,utom ett visst kött men det kan hon inte äta sedan hon gjorde en sk magoperation..

honär frisk från diabetesen..

Julialex
2010-11-05, 23:00

Det hade nog varit en stor nyhet om det varit sant. Måste ha varit något annat.

http://julialex.blogg.se

LillaBenice
2010-11-06, 23:55

Okej:) skönt att höra

Annons:
MiroSputnik
2010-11-11, 08:48

Eftersom Diabates egentligen inte är en sjukdom, utan ett samlingsnamn för en kombination av olika symptom, finns faktiskt en möjlighet att bli frisk.

Detta förutsätter att man har diabetes typ 2, alltså en diabetes där man fortfarande har egen insulinproduktion. Om man då gör en helomvändning på livet, t ex går ner mycket i vikt och börjar motionera mer och byter matvanor, så kan kroppens egna insulinproduktion vara tillräckligt stor för att allt ska fungera som det ska igen. Således blir man symptonsfri och har inte längre diagnosen diabetes typ 2.

Har man däremot diabetes typ 1 så har man ingen, eller mycket liten, egen insulinproduktion. Då kan man inte bli helt symptomsfri utan hjälp av medicin. Alltså kan man inte bli frisk från diabetes typ 1. Det talas om transplantationer av bukspottskörtel, men det känns mycket avlägset.

Upp till toppen
Annons: