Annons:
Etikettövrigt
Läst 6356 ggr
skojbruden
11/23/10, 4:00 AM

Syrförgiftning

Heej!

Misstänker att jag har en syraförgiftning.Har glömt bort doser och typ sånt…

Mår lite illa,är törstig som ett as och på allt detta har jag börjat bli förkyld och känner mig varm men har ingen feber.

Kollad nyss på en sån där sticka (urin grej) och typ den blev lätt lila…Vad betyder de och vad ska jag göra?

Sjukhus?Eller vad?

Annons:
Zepp
11/23/10, 7:39 PM
#1

Är du diabetiker, typ 1 eller 2?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RuiXue
11/23/10, 8:52 PM
#2

Håll koll på sockervärdena, drick mycket vatten, ta insulin som du ska och vad du än gör, träna inte! Blir du sämre så åk in. Men håll koll på värdena. Står det på burken för urinstickan vad färgen innebär?

Jennie


skojbruden
11/24/10, 2:23 AM
#3

# 1 typ 1

#2 okej,upptäckte att jag hade missat mitt långvärkande så gick och tog de,mådde mycket bättre sen.
Eh på burken så stog de bara massa siffror men iaf först var de gul sen rosa,ljuslila och sist mörklila (de fanns bilder med).Fattar inget sånt men börjar jag spy så blir de nog sjukhus.

Zepp
11/24/10, 5:03 PM
#4

Vad som händer när Typ 1 missar sitt insulin är att det frisätts Glukagon i stora mängder och att fett bryts ner till energi och delar omvandlas till ketonkroppar.

Man får högt blodsocker och hög halt ketoner i blodet, det kallas för Ketoacidos och är en okontrolerad frisättning, vilket kan vara farligt.

Det är mängden insulin som reglerar glukagonhalten och till stora delar styr hur mycket fettsyror som skall frisättas och som följd av det även hur mycket ketonkroppar som skall tillverkas.

Typ 1 måste alltid ha en mängd insulin i blodet som motsvarar den mängd som friska har.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Bookia
11/24/10, 6:00 PM
#5

Jag måste säga att jag blir bokstavligen mörkrädd av att läsa hur otroligt okunnig du är om din sjukdom.

Typ 1 diabetes är ingenting att skämta om eller leka med. Mitt råd till dig att sätta dig ner och plugga som en blådåre, lär dig precis allt om diabetes, om biokemi, hur kroppen fungerar, vad man får och inte får göra, bästa sätten att hålla blodsockret under kontroll osv…

Vi finns här och hjälper till att svara på alla frågor du må ha, men jag är fullkomligt chockad över att du inte ens kan det mest grundläggande om diabetes, vilket märks tydligt i dina inlägg.

Är man typ 1a kan lite slarv leda till livslånga irreversibla skador, i värsta fall till döden. Det bästa sättet för att hålla sig frisk, dvs hålla blodsockret så normalt som möjligt, är att lära känna sin kropp utan och innan. För du är sjuk, svårt sjuk, och först och främst måste du acceptera att du är sjuk.

Vill du vara så frisk som det någonsin går under dina omständigheter, måste du göra vissa anpassningar. Det är exempelvis inte att rekommentera att gå till fester och supa skallen av sig (läs på sockrets och alkoholens biokemi i kroppen så förstår du varför), det är fullkomligt vansinigt att hoppa över måltider för att man inte vill ta insulin eftersom man är rädd att gå upp i vikt, och det är fullkomligt oursäktligt att inte ens veta vad som kan hända ifall man slarvar. Du har ett långt och med lite jobb även friskt liv framför dig, jag tror inte att du innerst inne vill slarva lite nu bara för att du är lat och sedan behöva leva resten av ditt liv med de svåra skadorna som du åsamkat dig själv.

Även om det är tråkigt och jobbigt och det värsta av allt, att man inte längre är "som alla andra" så kan du leva ett fullgott liv där du kan göra precis vad alla andra göra, men kanske inte i lika stor grad. Men tro mig, det är ingen större förlust, det är snarare så att fler människor borde vara noga med hur de lever, så som typ 1or måste. Då skulle vi inte ha så många folkhälsoproblem som vi har.

Så läs på mer om diabetes och lär känna hur den fungerar för just dig. Var rädd om din kropp och ditt liv, du har bara ett!

skojbruden
11/24/10, 7:40 PM
#6

Haft diabetes i 10 år,vet de mesta har dessutom en lite senkomplikation i njurana.Då jag vägrad sköta blodsockret som 7-9 åring.

Jag har en riktigt dålig läkare som inte förklarar något.De jag vet om diabetes fick jag läsa mig till.Och jag kan de mesta men tyvärr så glömmer jag de ^^ Har annat i tankarna.

Och jag vet att högt blodsocker är inget bra.Min kille har också diabtes och la på 15 i hba1c…De slutade med att han blev matförgiftad och blev inlagd och då fick läkarna nog och vägrad låta honom åka hem förens han kunde få ner sitt socker.Nu har han lite mer ordning på sockret.

Dessutom har jag vart själdestruktiv och haft självmordstankar (har de fortfarande och skadar mig själv ibland fortfarande) jag trivs med min diabetes men jag bryr mig inte om jag ligger högt för vad jag än gör skadar jag min kropp.

Annons:
Bookia
11/24/10, 8:23 PM
#7

Nu vet jag inte hur gammal du är, men jag gissar på att du är max 25år. Jag vet av erfarenhet och från det jag lärt mig att de flesta unga kvinnor som lider av självdestruktivitet faktiskt mår bättre när de börjar närma sig 30. Så de verkar på något vis växa ifrån depression och självskadebeteende.

Så hur rysligt svårt det än kan vara att tänka sig att du en dag inte kommer känna några behov att skada dig själv för att du inte känner att du är värd något, så jag är helt övertygad om att du med tiden kommer må bättre. Så jag skulle råda dig att hålla ut, ta en dag i taget och ta sikte på att det kommer kännas bättre. Snart! Försök, även om det känns oöverstigligt jobbigt, att ta itu med ditt liv, en sak i taget. Börja med något enkelt, när du mår dåligt och vill skada dig, pälsa på dig och gå ut och ta en promenad med mp3 laddad med din favoritmusik. Bestäm dig bara för att göra den saken, EN sak. Sedan kan du börja ta itu med att vara noggrannare med att hålla koll på din diabetes. Nästa sak kan bli att dra ner på chips och godis, därefter möjligen att lära dig origami, sen kanske du kan lära dig sticka, sen kan du väl testa att läsa alla nobelpristagares vinstböcker. Fokusera på att göra en sak, när du känner att du har bemästrat det, går du vidare till nästa. Varje gång du mår dåligt, fokusera på den saken som du försöker bemästra för stunden. Tiden kommer gå fort och rätt vad det är, kommer du börja märka att mörkret lättar och att du inte mår så himla dåligt längre. Du kommer troligtvis inte ens veta när denna förbättring började.

Men lär dig om din diabetes, det är det viktigaste! För när du är 35år, har familj och barn och känner dig utarbetad och lider av kronisk tidsbrist men samtidigt mår bättre än du någonsin mått, då vill du inte sitta där och må dåligt över att du inte tänkte efter före när du var yngre och slapp dra på dig skador pga dåligt skött diabetes.

Och byt läkare, livet är för kort för att man ska slösa tid och hälsa på lata och oengagerade läkare! Gå till receptionen på vårdcentralen och säg att du vill ha en annan läkare, någon som är mer engagerad i sina patienter och mer kunnig om diabetes. Såna finns, det gäller bara att stå på sig som patient tills man har lyckats hitta en sådan. Flört

skojbruden
11/25/10, 3:09 AM
#8

Jag är 15,fick diabetes när jag var fem och började med att skära mig och sånt pga grov mobbing.Går hos bup och sånt…

skojbruden
11/25/10, 3:31 AM
#9

Har fått huvudvärk och mår illa nu…Urinstickan visar på lila/mörklila.Tänkte gå och lägga mig men vågar inte riktigt.Vad ska jag göra?Behöver svar fort!

Bookia
11/25/10, 8:15 AM
#10

Ring sjukvårdsupplysningen, berätta om hur du mår och vad stickan visar! Jag misstänker att de kommer skicka en ambulans. När du väl kommit i kontakt med vården, be de om hjälp för att få kontroll över din diabetes, lite som det som hände med din pojkvän.

kitabu
11/27/10, 5:19 PM
#11

Hur har det gått. Vi är många som är oroliga.

Helena Hesselmark

skojbruden
11/30/10, 10:07 PM
#12

Hamnade på sjukhus,mår bättre nu…Hade jag kommit in senare så hade de inte vart så bra men denna gången klarade jag mig =)

RuiXue
11/30/10, 10:57 PM
#13

Skönt att höra att du mår bättre nuGlad

Jennie


Annons:
Bookia
12/1/10, 1:50 AM
#14

Det var skönt att höra. Hoppas du fick lite extra hjälp och stöd med din diabetes när du låg inne. Försök att styra upp det lite bättre framöver. Jag håller tummarna.

Zepp
12/1/10, 9:18 PM
#15

Jag tycker du skall propsa på att få mer hjälp att kontrollera din diabetes av ditt diabetesteam!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

iiichigo
12/6/10, 11:20 PM
#16

Du kan även be om att byta läkare.

Det gjorde jag när jag fick byta över till vuxen.

Det är en självklarhet att du ska trivas med din läkare, och denne ska kunna föklara allt du undrar!

Hälsningar Astrid :)

skojbruden
12/18/10, 1:32 AM
#17

Asså de är lugna puckar jag har en asbra läkare.Han är dålig på att förklara saker men han är en av dem bästa i småland så neh ska inte byta.

Hamnade tyvärr en gång till på sjukhuset för syraförgiftning sen, denna gången var de värre,fick ligga på intensiven ett tag.Men nu är allt lugnt =)

Karin20
12/19/10, 6:04 PM
#18

Du måste ta hand om dig! En till gång på sjukhus är en till gång för mycket.

//Karin

[Jeremina]
12/22/10, 9:59 PM
#19

Det finns en mycket bra läkare som kan allt om diabetes då han även forskar om sjukdomen. Han är dessutom en vän till mig och min familj så jag litar på honom. Min man har typ 2 och vi konsulterar alltid Tomas även fast han nu bår 60 mil från oss.

Han heter Tomas Fritz och finns att leta upp på internet. Snälla skojbruden kolla i alla fall på det och be kanske honom om hjälp.

Han är mycket bra på att förklara och mycket trevlig.

Du, en sak till: Om inte du är rädd om dig själv så finns det säkert de som älskar dig och bryr sig om dig och inte vill att du ska må så dåligt.

Upp till toppen
Annons: