Etikettmedicinering
Läst 4268 ggr
[linnzy]
2010-12-29, 01:01

Läckage och dylikt

Jag har haft pump nu i flera år. De senaste åren har jag lagt märke till att det ibland bildas läckage vid insticket.

Detta händer särskilt då jag har varit fysiskt aktiv, tex träning, promenad i snabb takt eller lek med syskonbarn.

Om jag inte upptäcker detta i tid och byter nål och slang påverkas blodsockret negativt.

Just nu ser jag faktiskt att det har kommit ut blod i slangen. Jag har inte varit fysiskt aktiv nu eller innan idag.

Vid läckage är det ibland osynlig vätska (insulin?) Ibland är det svagt blodsfärgat.

Jag har nämnt detta för andra (fåtal) diabetiker, och min sköterska och läkare men ingen av dem verkar ha hört om det innan.

Är det någon här som har lagt märke till något liknande?

Eftersom det endast har hänt de senaste åren undrar jag om det har med min övervikt att göra? (något jag jobbar på att bli av med)

Det är mest irriterande när man nästan nyligen har bytt nål och tvingas byta igen….

RuiXue
2010-12-31, 19:00
#1

Min första tanke är: Vilken typ av infusionsset har du, vilken längd på nål?

Men jag kan fråga vänner i utlandet om de har hört talas om det här eller kanske rent av haft samma problem.

Jennie


Karin20
2011-01-01, 14:35
#2

Tillverkaren måste kunna ha kunskap om detta. Det borde inte vara första gången det händer.

//Karin

[linnzy]
2011-01-01, 17:14
#3

huh…mit svar blev aldrig skickat…

Jag har Accu-chek Rapid-D Link

8 mm nål

Upp till toppen