Annons:
Etikettövrigt
Läst 2946 ggr
Jummie
2011-02-12 22:49

Få hjälp med insulin i utlandet

Det är lite komplicerat för mig som icke-diabetiker att förklara situationen men jag gör ett försök.

Min kompis som är bosatt i storbritannien har planer på att komma hit till sverige över en längre tid vilket då för honom lär innebära att han kommer behöva få tag på insulin när det blir behov av det. Hur går man till väga? Kommer det kosta något och så vidare? 

Det är nämligen jag som står för hans resa och boende under tiden han är här, så jag tänkte att det kan vara bra att ha lite koll på saker och ting… Skäms

Annons:
Anterrabae
2011-02-15 14:05
#1

Oj, klurigt.

Innan han kommer måste han se till att vara försäkrad på nåt sätt så att han inte behöver stå för allt själv.

Rätt till vård och insulin och likn har han även här, men eftersom han inte är svensk och inskriven i försäkringskassan så får han ingen hjälp med kostnaderna. Det måste fixas hemifrån sas.

Ring till din vårdcentral och förklara läget, de kan nog berätta vad som gäller hos dem. Samma med apoteket.

En annan tanke, han borde kunna få med sig det han behöver för den tiden han kommer vara borta. Ordentligt nerpackat i bagaget så håller grejerna bra och utgör inte något hot ;) En vän till mig reste bort i ett halvår, hon fick dispens och fick mediciner utskrivna, dagspacketterade och kunde hämta ut för 7 månader eller vad det var. För att hennes doktor skrev så på receptet och ordinerade.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Upp till toppen
Annons: