Annons:
Etikettövrigt
Läst 5173 ggr
Maja
2011-03-11 19:24

Allergisk mot insulin?

Jag ska till sjukhuset på måndag och ska prata med min läkare, men tänkte höra lite med er först.

Det är nämligen så att jag börjar fundera på om jag inte riktigt tål mitt insulin (Novorapid och Levemir) för jag får ofta stora nässelutslag där jag har tagit sprutorna (rumpan, höften eller benet). Nässelutslag har jag haft i nästan 15 år och trots många och långa tester har det alltid slutat med att läkarna kliar sig i huvudet och säger "Nej, vi vet inte vad det är. Hoppas det försvinner så småningom."

Har kommit fram till en sak under alla dessa tester dock - jag är inte allergisk mot någonting utifrån, utan det är enkelt förklarat så att jag är allergisk mot mig själv och kroppen bestämmer sig då och då för att blossa upp med svullnader överallt. Men nu på senare tid har utslagen alltid satt sig där insulinet har körts in (samt att öronen svullnar upp).

Jag började med att ta olika receptfria allergimediciner som liten, men de har jag blivit immun mot så nu går jag på starka saker som knappt tar längre. Läkaren har sagt åt mig att bara ta dem när jag har allergi (för att inte bli immun mot dem) och det är just vad jag har gjort, men de tar allt sämre nu ändå…

När jag fick min diabetes för några år sedan så var det någon läkare som sade till mig att min allergi säkert är kopplad till diabetesen på något sätt och att man kunde ha sett att jag skulle få diabetes så småningom om man hade tagit rätt tester eller vad det nu var…. Lite lagom rörigt, jag hängde knappt med själv när han pratade.

Hur som helst. Eftersom jag får mina utslag precis där jag tar sprutorna så har jag börjat fundera på om jag är allergisk mot insulinet. Kan man vara det?

Annons:
RuiXue
2011-03-12 03:02
#1

Ja, man kan vara allergisk mot insulin, eller mot vissa beståndsdelar i insulinet. Det kan vara någon tillsats som du inte tål. Har du testat andra typer av insulin också? En vän till mig som haft typ 1 i över 40 år tål inte Levemir, hon fick stora blåsor efter varje Levemir injektion.

Jennie


Maja
2011-03-12 08:42
#2

Tack för ditt svar!

Nej, jag har haft samma insulin sedan jag fick sjukdomen -05 men har tänkt att fråga om jag får prova andra sorter när jag ska träffa min läkare på måndag!

Usch, stora blåsor låter inte så himla kul. Är ju just Levemir som jag har och det är främst efter att jag har taigt det som utslagen kommer.

RuiXue
2011-03-12 11:38
#3

Det finns en tillsats i just Levemir som kan ge allergiska reaktioner. Det är ovanligt att någon får reaktioner, men det händer!

"This brand of insulin contains metacresol, which may cause allergic reactions."

Fann denna information på http://www.netdoctor.co.uk/medicines/100005086.html i samband med att min vän i Canada hade problem med klåda och blåsor.

Jennie


Maja
2011-03-12 13:50
#4

Åh, det hade jag ingen aning om! Tack så hemskt mycket för informationen!

RuiXue
2011-03-12 14:16
#5

Om det bara är Levemir som orsakar problemen så kan det vara Metacresolet som ligger bakom.

Jennie


Upp till toppen
Annons: