Etiketterdiabetestyp-1
Läst 10324 ggr
Jonas_latt
2011-04-04, 20:52

Hur högt socker kan man jobba med?

Hejsan är ny här.

Har haft diabetes typ 1 i ca 5år.

Krånglar lite till och från.

Imorse när jag vaknade och skulle till jobbet 05.00 låg det på 20 (ja vad det heter) på mätaren.

Bara ta spruta och slänga på sig kläder och åka till jobbet.

Är detta bra? eller vad ska man göra i en sån situation?

mvh

GAKA
2011-04-05, 18:17

Hej!

Det är aldrig trevligt att vakna med så höga värden och om jag fivk ge ett råd skulle det vara att stanna hemma en stund i såna lägen och se till att bs verkligen går ner. Att stressa iväg på en gång är kanske inte direkt farligt, men heller inte särskilt gynnsamt. Så mitt råd är att ta en bra dos med insulin, ta det lugnt o bevaka vad som händer. Och så förstås försöka förstå varför du vaknade med 20 mmol på morgonen, det är onekligen väldigt högt…

mvh GAKA

Maja
2011-04-06, 19:46

Tar du långtidsverkande insulin? Ett tips är att ta det på kvällen innan du går och lägger dig, för då räcker det över natten, till skillnad från om du tar det på dagen så verkar det inte på natten.

Jonas_latt
2011-04-06, 20:47

Japp jag tar långverkande på kvällen.
Jag brukar inteha så här högt när jag vaknar.
Brukar ha runt 10mmol.

Men tog en pizza på kvällen innan.

Och jag har märk att EN pizza är typ kört för mej. Blir alltid cp högt.

Öl. ljusbröd,mc donalds eller vad som helst brukar funka bra. MEN PIZZA är lika med extremt höga värden.

Så nu e det slut på skiten.

Funderade mer på vad man gör när man vaknar när det e så.
Tycker det är otroligen pinsamt att ringa till jobbet och säga att man kommer senare. Så jag lider helre några timmar och kämpar på jobbet.

Maja
2011-04-06, 23:32

Mm, jo, pizza har jag inte heller kunnat äta på flera år. Åt en och fick 32.2 mmol/l trots 25 enheter insulin. Men det gör inte så mycket, för jag tycker inte att det är så gott. ;)

Testa att ta några enheter extra på kvällen. Vad tar du nu? Och vilket insulin har du?

Nja, jag vet inte riktigt om jag tycker att du ska stanna hemma från jobbet. När du rör på dig sänker du blodsockret snabbare. Jag skulle snarare äta en smörgås och dra i mig en dos insulin (för smörgåsen och lite extra). Att bara ta insulin utan att äta fungerar inte så bra för mig. Om jag ligger högt tar jag kanske 4 enheter för att sänka mig och en stund senare så har jag sjunkit ner till 2 mmol/l. Så det bästa är att i alla fall äta något litet och ta insulin för det + några enheter extra.

Jonas_latt
2011-04-07, 19:08

Jag tar Novorapid. (tror det stavas så)

När jag vaknade och det låg på 20mmol. så tog jag 12-15e och drog till jobbet låg på 11mmol första rasten sen va det bra.

Jag har faktikst inte fått fram någon exat enhet som jag alltid tar till mat. Jag svettas så himla möe på mitt jobb. fabrik+ stress. Så tar inte någon spruta på hela dagen (i dagsläget)

Som igår. Upp kl 5. Börja jobba kl 6 åt inget innan.

Kl 7 frukost  1banan.
Kl 9 lunch    en pannpizza

kl 11.30 en bannan.

Till detta tog jag ingen insulin alls.

Men i vanliga fall typ en helg utan jobb.

Tar jag ca 10e till två dubbel smörgåsar.

Dagtid tar jag inget långverkande för det går ner på dagarna ändå.

Nu kanske inte min lunch låter så optimal.
Jag har så himla mycket på jobbet i dagsläget plus lite många bollar i luften hemma. Så jag hinner i princip inte äta så mycket.
I vanliga fall tar jag mackor i stället för bannan.

SLUTSATS: GE FAN I PIZZA  :)

Maja
2011-04-07, 19:33

Fast NovoRapid (orangea ampuller om du tar samma som jag) är snabbverkande, inte långtidsverkande. Vad tar du för långtidsverkande? Levemir? Lantus?

Och sedan undrar jag varför du inte tar någon spruta alls? För om du har diabetes och käkar banan och pizza kan du omöjligt klara dig utan spruta.

Jag tar onormalt mycket insulin när jag äter enligt min läkare, bara till en vanlig måltid (inte onormalt mycket socker) kan jag hamna på 20 E men det är vad som fungerar för mig så. :P

Jonas_latt
2011-04-07, 21:06

Långtidverkande: Insulatard 20enheter när jag lägger mej.

Jag tar i vanliga fall tar jag ca 10enheterl till Mat/smörgåsar m.m ja standard till måltid är runt 10enheter.

Men sista tiden. Har jag svettas så möe på jobbet. och två dagar i rad har jag inte tagit spruta på jobbet.
Men sedan hemma på kvällen när jag har ättit har jag tagit spruta.

Jag har hört talas om "smekmånad" när man får diabets. (att vissa dagar behövs typ ingen spruta)  men nu har jag haft diabetes i ca 5år.

Tycker faktiskt själv att det är konstigt men så e det.

Idag så har tex sockret legat runt 9-12mmol.Och tagit spruta Till maten.

Jobbar som manpower. Och idag va jag på ett annat företag. mycket lugnare.

Maja
2011-04-07, 21:36

Hur menar du när du säger att du inte tar spruta för att du svettas? Du blir inte av med sockret för att du svettas, utan du behöver ändå ta spruta.

"Smekmånaden" handlar snarare om att kroppen producerar lite insulin, men ändå inte tillräckligt för att man ska klara sig, utan det är snarare så att man kan ta lägre doser. Som frisk producerar kroppen lagom mycket insulin, sedan när man insjuknar så produceras allt mindre insulin, men ändå så försvinner det inte helt. Efter ett tag slutar kroppen helt och hållet att producera. Spruta måste man ändå ta. "Smekamånaden" är man normalt i strax efter att man får sin diagnos och den kan vara i upp till några månader.

Jonas_latt
2011-04-08, 13:55

Ja det säger jag. Men kanske har fel.Vilket som så kan jag iallefall ha såna dagar. absolut inte ofta men som sagt. jag gav ett exempel på en sån dag.

Idag:

vaknade 8.8mmol. tog en banan 4e.

Tidig lunch 11mmol. Tog en panpizza 12e.

Två timmar efter på väg hem ifrån jobbet 9mmol.

Jag jobbar så himla olika tider. ibland blir det lunch kl 09.00 och ibland blir det lunch kl 14.

Ofta äter jag ingen frukost alls.

Något intressant är att jag har provat nutrulet (ursäkta stavningen) bantingspulver.

Åt detta i ca 1 vecka utan en enda spruta förutom natt insulin.

Och också pratat med min sköterska om detta och hon blev lite chockad.

Är det farligt att göra så? eller funkar det? socker låg jämt runt 7-8mmol då.

LenaKa
2011-04-09, 22:41

Varför inte testa det som kallas LCHF. Behöver ju inte vara extremt utan testa med en mjukstart. Exempelvis ta bort pasta, ris och bröd i första hand. Lägg till lite grädde eller smör eller annat naturligt fett för att bli mätt.

OM du testar detta så kom ihåg att MINSKA på INSULIN ganska mycket och testa blodsocker ofta de första dagarna.

När jag la om kosten slipper jag i stort sett insulinkänningar och höga värden(de kommer då jag äter "vanlig" kost).

Testa och fråga gärna jätte mycket. Glad

mvh

Lena

Maja
2011-04-10, 00:08

#9 - Skumt. Har aldrig hört att man slipper ta spruta om man svettas. Själv har jag dagar när jag jobbar/tränar som en tok och svetten rinner, men då blir det snarare tvärtom - blodsockret stiger (adrenalin).

Intressant med bantningspulvret! Hade jag inte heller hört talas om! :)

Zepp
2011-04-10, 13:56

Jösses du måste lära dig mer om din sjukdom, var rädd om smekmånaden och betrakta senkomplikationerna!

Diabetes – ät dig till normalt blodsocker

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ninnib53
2011-04-12, 20:35

Du måste lära dig att äta vettig mat! Regelbundet! Mycket viktigt.

Ta hand om dig..

Upp till toppen