Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 3030 ggr
UlrikaA
2/21/12, 3:57 PM

Sjuk mamma

Min mamma är 70 år och har nyligen börjat ta insulinsprutor, hon har ätit Metformin och Mindiab i 5-6 år.

För en månad sedan fick hon urinvägsinfektion som slutade i en njurbäckeninflammation och dessutom njursten. Man satte också in en slang mellan njuren och urinblåsan för att vidga så att sten och grus skulle kunna ta sig ut. Slangen skaver och gör ont, hon har fått ny uvi och går på antibiotika. Stenen sprängdes bort för en vecka sen och hon ska röntgas om två veckor för att se att gruset är borta.

Trots sprutorna ligger sockret över 15 varje dag, och hon ökar ett par enheter varje vecka. Hon har tappat hastigt i vikt, 6-7 kilo på de senaste veckorna och är väldigt trött. Detta gör henne väldigt orolig att det ska vara något allvarligt. I normala fall har hon väldigt svårt att gå ner i vikt nämligen.

Vad kan viktminskningen bero på? Infektionen? Insulinet? Tappad muskelmassa? Eller ska hon kontakta läkare omgående?

Annons:
[sakring]
2/21/12, 4:37 PM
#1

Jag tycker att hon omgående ska  kontakta läkare. Detta med njurstenar och UVI är något som jag känner igen.

Zepp
2/21/12, 6:29 PM
#2

Ett av symptomen på insulinbrist är att man tappar vikt, urinvägsinfektioner och en massa annat!

Gå till läkare!!

Över 15 på daglig basis är hyperglykemi av skadliga dimensioner!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: