Annons:
Etikettkost
Läst 4911 ggr
kitabu
2011-09-07 20:17

Diabetes och LCHF i TV2

Måndag 12 september kl 20.00 har man ett program i Vetenskapens Värld som handlar om LCHF och diabetes typ 2.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Annons:
LenaKa
2011-09-07 23:33
#1

Det ska jag se :)

Karin20
2011-09-10 10:25
#2

Detta måste ses, det kommer repriser och det kan ses i SVT Play.

Mycket viktigt program

//Karin

MickeB
2011-09-10 17:27
#3

Det är inbokat, ska bli riktigt intressant att se ,med Monique och Kitabu finns ju alla förutsättningar att det ska bli bra. Bara de inte klipper sönder det. Hoppas det blir en väckarklocka för folk

Karin20
2011-09-18 14:49
#4

Kanonbra jobbat!

//Karin

[peter54]
2012-03-09 23:19
#5

Jag såg ett annat program nyligen som handlade om den liberala synen på fett i kosten och där togs LCHF upp som ett exempel på att folk glömt alla varningar som handlar om att mättat fett är farligt.

I programmet sa bland annat hjärt-kärlläkare att de väntar sig en kraftig uppgång av hjärtinfarkter bland dem som väljer att äta kost med för högt fettinnehåll, säskilt om man samtidigt tappar respekten för mättade fetter.

Det spelar ju ingen roll om man går ner i vikt och blir smal genom sin diet, om insidan av blodkärlen får ta smällen istället.

Jag har alltid varit skeptisk till alla olika dietformer och jag är fortfarande skeptisk. Jag tror att man ska äta lite av allt efter den gamla kostcirkeln.

Zepp
2012-03-10 16:42
#6

Joo.. lite stryknin och arsenik bör ingå i en varierad kost! Förvånad

Altså, att äta lite av varje är ett till intet förpliktigande, vad vi behöver är essentiell näring.. och på det någon form av energi, antingen kolhydrater eller fett.

Såå jag säger att det är helt fel att äta lite utav varje, man kan få näringsbrist.. speciellt om man äter rätt mycket hårdprocessad industrimat.

Dieter är för sjuka och vad gäller blodkärlens insida så handlar det mer om infektioner, näringsbrist och/elller genetisk predisposition.

Vad debatten handlar om är mer hur en väl samansatt kost ser ut.. och sedan SLVs modediet slog igenom så har fettman och välfärdssjukdommarna ökat.

http://www.latimes.com/health/la-he-carbs-20101220,3,465492,full.story

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[sakring]
2012-03-10 22:46
#7

# 6 Nja jag håller inte riktigt med dig. # 5 har rätt i det han säger. Det var i ett nyhetsprogram som en läkare intervjuades och där denne sa att att med lchf var risken för att man i västernorrlands län (tror jag såvida det inte var västerbottens) haft höga tal på hjärtinfarkter men lyckats att få ned dem med rätt kost. Men med lchf så var  han rädd att de skulle vända kurvan igen.

Zepp
2012-03-10 22:58
#8

Problemet med den utsagan är bara att den inte är riktigt sann!

Det handlar specefikt om Norsjöprojektet, och där lyckades man sänka hjärtkärlhändelserna genom en dyr insats av Landstinget!

Grejen är bara den att i resten av landet sjönk det lika mycket.. utan någon insats.. och de har fortfarande landets högsta incidens av hjärtkärlhändelser i Västerbotten ännu.. så inget har egentligen hänt.. förutom det som hände i hela landet.

Man menar helt frankt att sjukvården har blivit bättre på att fånga upp folk i farosonen… i hela landet!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sakring]
2012-03-10 23:03
#9

# 8 Jaha det var intressant att veta det är ingen som informerat om. Jag undrar om det inte är ärftligt till viss del?

[peter54]
2012-03-10 23:19
#10

#6, #8 Nja, jag litar mer på vad de flesta läkare säger om hjärt-kärlhälsa än vad förespråkare för LCHF säger, speciellt med tanke på att jag efter snart 50 år med diabetes typ 1 har problem med hjärta och kärl.

Jag fick en infarkt 2007 och har två stentar i kranskärlen. I vänster arm har jag bara en artärgren kvar ut till handen och den grenen är ganska svårt ankommen på insidan, jag har haft tre proppar i den, så för min del blir det minimalt med animaliskt fett och absolut inget smör.

Näringsbrist får man om man äter kost som är snett komponerad. Kostcirkeln innehåller huvudgrupperna, det gäller bara att komponera ihop dem rätt. Med lite av varje, menar jag inte att jag äter lika många gram av allt, utan att jag äter lite, men från samtliga grupper i kostcirkeln.

På senare tid har jag insett att förespråkare för LCHF ibland driver sina teser så hårt att det liknar religion. En religionsförespråkare har alltid en fantastisk förklarande invändning till allt jag som ateist säger och många LCHFare driver på i samma stil.

LCHF passar kanske många, men definitivt inte alla och det känns som att det vore på sin plats att erkänna det istället för att framhärda "in absurdum". Det lär ju visa sig inom en inte alltför avlägsen framtid hur kranskärlens insida ser ut på de som hängivet hållit sig till LCHF under en stor del av sitt liv.

Zepp
2012-03-10 23:25
#11

Ja vad säger de flesta läkare och sakkunniga om orsaken till hjärtkärlhändelser?

"En klar majoritet av alla hjärtinfarktpatienter har en patologisk
sockeromsättning. Till den knappa fjärdedel som redan har en känd diabetes när
de kommer till hjärtintensiven ska läggas en lika stor grupp tidigare
odiagnosticerade diabetiker och ytterligare 40 procent med försämrad
glukostolerans."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Så säger iallafall diabetologerna!

Och vad säger då världens ledande näringsforskare?

"Most people can count calories. Many have a clue about where fat lurks in their diets. However, fewer give carbohydrates much thought, or know why they should.

But a growing number of top nutritional scientists blame excessive carbohydrates — not fat — for America's ills. They say cutting carbohydrates is the key to reversing obesity, heart disease, Type 2 diabetes and hypertension."

http://articles.latimes.com/2010/dec/20/health/la-he-carbs-20101220

Tja vem skall man tro på??

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[peter54]
2012-03-11 15:18
#12

Jag tror inte att det spelar så stor roll om man äter för mycket, vad man äter för mycket av. Självklart är kolhydratintaget rubbat högt åtminstone i västvärlden. det är därför jag menar att överintag, egentligen oavsett vad, är den riktigt stora boven i dramat. Dvs att en oerhört stor andel av människor äter som om de vore skogsarbetare, fast de inte rör sig alls.

Om de sedan totalt tappat respekten för riskerna som omfattas av att man äter för mycket kolhydrater, eller för mycket mättat fett, spelar ingen avgörande roll tror jag. Om man äter för mycket av någon energikälla så dör man en för tidig död - antingen av bukfetma från kolhydrater eller av åderförfettning genom vansinniga intag av mättat fett.

kitabu
2012-03-11 17:28
#13

För att återgå till trådens ämne - så kan man se programmet i 3 delar på YOUTUBE

http://www.youtube.com/watch?v=PUjK3uhvm_A

http://www.youtube.com/watch?v=KPI-AiSew_g

http://www.youtube.com/watch?v=0NGDczq8d7s

Jag hoppas att det fungerar. Annars kanske ngn kan ändra det.

Helena Hesselmark

diabetiker typ 0

Annons:
Upp till toppen
Annons: