Annons:
Etikettövrigt
Läst 3801 ggr
Frida2680
5/2/12, 10:05 PM

alkohol och diabetes

hej!
var med min bästa kompis på en fest och hon drack och blev väldigt påverkad.
hon har diabetes, och jag och min andra kompis hjälpte henne.
och jag vill bara min kompis bästa, jag vet också att de inte är bra för henne att dricka, men för att hon ska kunna göra de så vill jag bara ha lite förklarat för mig.

vad kan hända med henne?
hur ofta ska jag hjälpa henne kolla sitt socker?
osv, vill ha massa information om hur jag kan hjälpa henne så mycket som möjligt!

Annons:
Björnidet
5/5/12, 6:34 PM
#1

Din kompis bör avstå från alkohol alla kategorier. I alkoholdrycker är det väldigt mycket socker och det är inte att rekomendera till en med diabetes.

Den slogan som gick förr var: visst kan man ha roligt på en fest utan alkohol.. men det är dumt att chansa är förlegad och obetänksam. Sluta dricka alkohol är mitt råd.

Frida2680
5/10/12, 8:39 PM
#2

men jag kan inte få henne att sluta dricka, och om hon nu vill dricka så vill jag göra de som är bäst för henne under situationen? vill ha tips!

Björnidet
5/10/12, 11:04 PM
#3

Det är inte lätt må jag säga, även diabetespatienter dricker alkohol och många går inte att stoppa. Jag hade en anställd som hade sjukdomen och han var alkoholist kan man lugnt säga. Sista året så fick han domningar i fingra och fötter, det slutade med att de amputerade först ena foten sedan den andra, sexmånader senare var han inte längre i livet.

Att ge tips till dig om vad du skall göra för henne är mycket svårt, skulle det drabba mig idag så är det nog läkare och AA som skulle kunna hjälpa dig med henne. Är hon inte mottaglig för hjälp då går det inte att göra något, hon måste själv inse att det är kört om hon fortsätter. Tar hon insulinsprutor eller annat?

Jag skulle tro att hon behöver professionell hjälp.

Cowboy
5/11/12, 12:59 AM
#4

Att alkoholdrycker innehåller mycket socker är helt felaktigt. Ren sprit som vodka, gin eller whisky innehåller inga kolhydrater och inte heller rött torrt vin innehåller socker.

Om man däremot blandar drinkar med läsk blir det ju en hel deel socker i drinken.

madaska
5/11/12, 2:38 AM
#5

Huvudansvaret för hennes drickande, ligger självklart på hennes eget ansvar, men hon kna ju vara glad att hon har en kompis som du som bryr sig.. jag drack själv när jag var yngre (och fortfarande ibland), men jag var mycket väl insatt i hur jag skulle sköta det, och hur jag skulle göra om jag kände att något höll på att gå fel, det var också jag själv, som berättade för mina kompisar om vad som kunde hända om det började gå överstyr  liksom, och jag hade tur att de ställde upp..

Det är ibland svårt att se skillnad på fylla och blodsockerfall (ja, även om det stiger under själva drickandet, så kommer det falla senare) eftersom när blodsockret blir lågt, kan ens beteende (sluddrigt tal, trötthet, vinglighet m.m) uppfattas som att man är för full helt enkelt..

som du sa själv, du kan inte hindra din kompis från att dricka, men du kan se till att hon äter ordentligt innan, under och efter kanske innan hon somnar? Och skulle du någon gång vara orolig för henne, så tveka inte, ring hennes föräldrar (jag antar att ni inte är så gamla att ni kanske får dricka.. men även om ni är det, så är föräldrar aldrig fel att ringa).

http://www.diabetes.se/sv/Ung-Diabetes/Avdelningssida/Ung-Demo1/

där finns lite att läsa om alkohol och diabetes, kanske till någon hjälp, men du bör prata med din kompis också, ställ alla frågor du ställt här, hon borde kunna svara på dem åt dig om hon verkligen tycker det är viktigt att dricka alkohol (kan jag tycka).

Med lite socker i botten.

 

http://tantblog.wordpress.com
- En liten tant några steg med sleven från bakeliten.

iiichigo
5/18/12, 9:48 PM
#6

Tips från min läkare ang. alkohol har varit att gärna äta fet mat innan, som stannar länge i magen. Sedan att alltid äta något innan man somnar för att gardera sig från känning.

Att helt avstå från alkohol är inte nödvändigt, bara för att man har diabetes behöver man inte begränsa sig, det finns lösningar på allt :)

Hälsningar Astrid :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: