Annons:
Etikettövrigt
Läst 5214 ggr
[Vargöga]
5/19/12, 1:41 PM

Hur vet man?

Jag är en godisråtta och varje gång jag försöker att sluta med godis får jag insulinkänning om jag äter dåligt. Fick ett "anfall" för en timme sen. Hade inte ätit på 6 timmar och inget godis som jag brukar äta mellan måltiderna. Sov middag och sen när jag vaknade var jag alldeles skakis, svettig och hjärtklappningar.

Ställde mig och lagade min lunch med snabba kolhydrater såsom vita makaroner och sen korv till det. Under tiden tog jag en limpskiva med leverpastej och lite chips.

Efter maten känner jag mig bättre men inte 100%.

Skall ringa på måndag till min HC för att kolla upp om jag ev. kan ha diabetes. Detta är inte första gången jag får dessa känningar. Kan vara en engångshändelse och ingen diabetes.

Men tänk om det händer något medan jag är hemma? Jag bor ensam och har ingen som tittar till mig.

Skall jag åka till affären och köpa mig mina dagliga godispåse för att hålla det i schack tills måndag eller härda ut fram tills dess?

Annons:
Zepp
5/20/12, 8:55 PM
#1

Vanliga symptom vid obehandlad diabetes är:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Diabetes

"Hypoglykemi kan ibland drabba diabetiker om de tagit för mycket insulin, ätit för lite eller vid kroppsansträngningar. Den kan också orsakas av tiaminbrist. Tillfällig lätt hypoglykemi är relativt vanligt hos insulinbehandlade diabetiker och kallas då ofta "insulinkänningar".

Symtom [redigera]

Symtomen beror dels på hjärnans reaktioner på låg blodsockerhalt, dels på att kroppen frisätter katekolaminer (bland annat adrenalin). Vanliga symtom vid lätt hypoglykemi är blekhet, darrningar, hungerkänslor, oro, ilska och retlighet. Kraftig hypoglykemi kan medföra förvirring, aggressivitet, kramper och medvetslöshet. Symtombilden och ordningen på symtomen varierar dock mellan olika individer."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hypoglykemi

"Vad är reaktiv hypoglykemi?

Detta är troligen den vanligaste orsaken till hypoglykemi hos icke-diabetiker, men tillståndet överdiagnostiseras ofta. Denna hypoglykemi orsakas förmodligen av att, i samband med en kolhydratrik måltid, bukspottkörteln utsöndrar en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter att måltiden intagits. Normalt borde insulinnivån ha sjunkit igen. Det rör sig oftast om personer som i sitt dagliga liv har ett stort behov av insulin (till exempel överviktiga och personer, som har typ 2 diabetes i familjen) och där det stora insulinbehovet provocerar bukspottkörteln att producera för mycket insulin. Indikationer på typ 2 diabetes kan vara reaktiv hypoglykemi (diabetes mellitus typ 2).

Hur känns hypoglykemi?

Hypoglykemi kan ge ett eller flera av nedanstående symtom:

  • Blekhet
  • Darrningar
  • Svettningar
  • Svaghetskänsla
  • Hjärtklappning
  • Hunger
  • Oro
  • Koncentrationssvårigheter
  • Irritation
  • Trötthet
  • Synstörningar
  • Nedsatt närvarokänsla
  • Kramper
  • Koma.

Oftast kommer de lindrigare symtomen ovan 3-4 timmar efter en måltid. De allvarligare symtomen inträder först senare."

http://www.netdoktor.se/traning-kost/?_PageId=425

Ta du och kolla upp det hela för säkerhets skull.. kan ju vara något annat oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Vargöga]
5/21/12, 7:07 AM
#2

Tack Skrattande

[Cleopatra]
5/29/12, 9:55 PM
#3

Kolla du upp dig för all del men diabetes är insulinbrist, det du beskriver är överskott på insulin och det händer gärna när man ätit sött och kroppen skjuter ut lite för mycket insulin som sedan kräver mer sött.

Du kan utmärkt sluta med sött för att få slut på dessa "anfall" men det är inte bra att vara utan mat i sex timmar.

För att hålla kroppens insulinnivåer i bra ordning  behöver man äta "långsam mat", alltså fibrer och mat, inte snabba kolhydrater och socker och äta regelbundet. Ju mer socker du äter desto mer svängningar får du där kroppen hela tiden skriker efter att du ska kompensera.

Därav kan man tala om kolhydratsmissbrukare som ständigt får ett sug efter kolhydrater för att reglera insulinet i blodet.

kitabu
5/29/12, 10:16 PM
#4

Diabetes typ 2 är när man producerar för mycket insulin eftersom cellerna inte kan tillgodogöra sig glukos. Man blir insulinresistent.

25% av alla diabetiker typ 2 är normalviktiga.

Be att man skall ta ett C-peptidprov. Det visar hur mycket insulin man producerar.

Lycka till

Helena Hesselmark

'diabetiker typ 0

[Cleopatra]
5/29/12, 10:23 PM
#5

Diabetes typ två ger högt blodsocker, den som skrivit inlägget lider av lågt blodsocker. Symptomen är alltså inte dem som man har vid diabetes typ två.

Upp till toppen
Annons: