Annons:
Etikettdiabetes-barn
Läst 3639 ggr
Biejvve
5/17/12, 3:02 PM

rätt att göra så?

Är helt ny här på att skriva, men jag har en son på 7år som har diabetes typ 1.

Nu har han plötsligt varit så låg i två dagar i sträck, han har legat i princip på 2,6 hela dagen igår och nästan hela dagen idag.

Han brukar ta då två druvsocker eller 1st bröd med chokladkräm, så tyckte vi att han kanske ska variera lite och då tog vi fram en liten bit chokladtårta.

Är det rätt att göra så?

Annons:
Zepp
5/20/12, 9:35 PM
#1

Tror att fett gör att det tar längre tid för sockret att nå blodet?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Cleopatra]
5/29/12, 9:58 PM
#2

Det är inte bra, ni bör reglera insulindoserna så att det passar med det han äter (mat alltså).

När man ändå är låg så är mjölk och bröd bästa varianten då brödet är snabbt och mjölken jämnar ut.

Juice eller druvsocker ska bara intas om det är akut kris av lågt blodsocker.

linneaennil
6/6/12, 12:56 PM
#3

Liksom Zepp skriver, så fördröjer fettet sockerupptaget, och ger en långsam höjning. Det innebär alltså att han får gå runt med känningen längre tid, men i slutändan kanske får för mycket socker, när det väl tagits upp, eftersom man tenderar att "fortsätta äta" om värdet inte går upp fort. Det är inte vad man eftersträvar när ett lågt blodsocker ska höjas vid typ 1-diabetes, utan snarare en snabb och liten höjning; en finjustering så att värdet blir bra, kvickt!

Jag skulle rekommendera druvsockertabletter, eftersom det enbart blir blodsocker, och kvickt dessutom.

Om man "äter ikapp" med insulinet, så riskerar man att gå upp i vikt med tiden, så jag rekommenderar, liksom #2 att ni sänker doserna om värdena är väldigt låga ofta. Det är viktigt att vara flexibel vid diabetes, eftersom varje ny dag sällan är likadan som den föregående vad gäller ätande, motion och annat som påverkar insulinbehovet.

Den som tror sig veta allt

vet inte särskilt mycket

kitabu
6/7/12, 5:47 PM
#4

Du skriver ingenting om hur insulindoserna bestäms.

Är det i samråd med diabetessköterska? I så fall tycker jag verkligen att du skall samråda med henne nu om blodsockernivåerna.

Om din son inte ändrat kost måste man reda ut varför blodsockret är lågt.

Om han övergått till någon form av kolhydratreducerad kost (LCHF) kan man bli tvungen att sänka insulindoserna. En sjuåring skall inte själv ta det ansvaret och om du är osäker måste du absolut samråda med vårdteamet.

Jag ser att du varit med i iFokus sedan 2008, kanske kunde du också ha nytta av kolhydrater.ifokus.

med vänliga hälsningar

Helena Hesselmark

Upp till toppen
Annons: