Annons:
Etiketterdiabetestyp-2
Läst 4078 ggr
[per50]
2012-09-14, 17:00

diabetes och mat

När man har diabetes så är mat mycket viktigt, vilken mat äter du för att må bra?

Annons:
Mooniq
2012-09-14, 17:07

Några av mina vänner har diabetes - de äter lchf för jämnt blodsocker och har även kunna dra ner rejält på medicinerna, blodtrycket har blitt bättre för 2 av dem och 1 har tappat vikt, till sin egen förvåning o glädje..

sen är det nog så att alla - oavsett frisk eller sockersjuk mår bra av att skippa godis, läsk och skräpmat..

Skrattande

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Hattson
2012-09-14, 18:29

Hej, ser att du har en hel del frågor. Inte helt lätt att ge kortfattade svar. En av frågorna löd om det är bättre att ta tabletter eller spruta. Svaret är att det beror helt och hållet på hur dina värden ligger (utgår nu att du är typ 2). Utgångspunkten brukar vara långtidssockret, alltså det genomsnittliga sockervärdet 2-3 mån tillbaka, vilket går att mäta och sannolikt har du också fått besked om detta. Om värdet ligger alltför högt brukar man ofta inledningsvis börja med insulin och förhoppningsvis sedan klara sig med tabletter när värdet sjunkit och börjat stabilisera sig. Har ingen statistik men i de flesta fall vid typ 2 brukar det räcka med tabletter, oftast Metformin. Vissa klarar sig utan medicin. Bland annat jag själv numera eftersom jag fått ner mina värden såpass efter diagnos för drygt ett år sen.

Sedan maten. Det gäller att hålla en diet med så lite socker som möjligt. Detta är en springande punkt. Alla kolhydrater omvandlas till glukos/socker vid matsmältningen och höjer blodsockret mer eller mindre. Du kommer att få råd av din diabetessköterska, sen är det bara att fundera. Själv äter jag en modifierad LCHF kost, vilken är kontroversiell inom traditionella diabetesvården, men det har lett till avsevärt bättre blodsockervärden. Men du får läsa på själv när det gäller lämplig diet och framförallt testa och åter testa blodsockret i början med din mätare för att se vilken mat du tål och inte tål.

Dessutom är viktnedgång och motion klart positivt för att få bättre sockervärden.

Ser att du är Sajtvärd på öl. Tyvärr så innehåller öl en hel del maltsocker och ger hos de flesta diabetiker en ohälsosam höjning av sockret. Finns förstås Spendrups Bright Brew med mindre kolhydrater.

Slutar här med ett sista råd: Läs på! Det finns en hel del information på nätet.

Hattson
2012-09-14, 18:57

Bara ett litet tillägg. Hittade mina egna funderingar när jag nyligen fått diagnos. Kanske kan ge en del:

http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4dfdc276d4ebea706b008e44-vilsen?participating-1

sussie
2012-09-23, 19:00

LCHF är bäst om man är diabetiker. En ketogen kost är att föredra även för epileptiker.

Karin20
2012-09-27, 15:53

Jag äter så strikt LCHF som det här möjligt, kanske inte så mycket fett, men väldigt lite kolhydrater.

Min folder hittar du här:

http://kolhydrater.ifokus.se/articles/4d712e97b9cb46221d044b8e-lchf-folder?discussions-1

//Karin

Anterrabae
2012-09-27, 17:23

Nu har jag inte typ 2 utan 1an.. Och den funkar faktiskt bäst på strikt vegankost ;) Men som nydebuterad 2a tycker jag att lågkolhydratkost är det bästa alternativet. Genom att dra ner på det so din kropp just nu inte kan hantera, dvs allt som blir socker, så ger du den möjlighet till återhämtning och stabilisering. På min diabetesmottagning är de LC-förespråkare! De vill helst ha alla sina diabetiker på LCHF! Det är det dietist och sköterskor lär ut. :)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Annons:
Upp till toppen
Annons: