Tabletter eller spruta
Min läkare sa att jag skulle börja med tabletter, men hon sa inte hur länge.
Jag vet inte vad som är bäst tabletter eller sputa, vad tycker du?

Tabletterna är antar jag Metformin?
De gör att din kropp själv inte höjer blodsockret i onödan.. oc man kan alldrig få för lågt blodsocker av de tabletterna.
Det man kan få besvär med är magen.. men det återstår att se!
Med sprutor tar man insulin.. kan du slippa det får du vara glad.. det blir ett himla mätande o räknande, för att ta rätt dos.. och så kan man ta för mycket o då åker blodsockret ner i fotknölarna.. kallas för hypoglykemi.. man kan tillomed hamna i koma.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tabletter tycker jag också. Och rätt kost. Sprutor ska man vänta med så länge som det går, det är bara jobbigt och krångligt.
Det finns även andra tabletter än Metformin, men till en början kan de vara bäst. Själv fick jag börja med Danoil, som hjälper bukspottkörteln att tillverka mera insulin själv, men efter god kostkontroll kunde jag sluta med dem.
//Karin

Sprutor ska man hålla sig ifrån så länge men kan! Insulin är ett hormon, och att behöva ta det extra, utifrån ger hormonrubbningar i ämnesomsättningen. Det blir lätt att gå upp i vikt och mycket svårt att gå ner, om man behöver det.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Om du börjar med tabletter och äter fettsnål kost med stor del kolhydrater kommer du att bli sämre med tiden och tvingas gå över till insulin, synen kan försämras och risk för diabetessår mm kommer. Du kan också få problem att få behålla körkortet.
Genom att äta klokt och minimera kalhydraterna som du inte tål och i stället öka mängden fett som du tål kan du klara dig utan att gå över till insulin. Med en strikt LXCHF-kost kanske du klarar dig utan tabletterna också.
Öl är nog inte den lämpligaste drycken, du kan kanske tänka dig att intressera dig för whisky i stället. Vin är också ett intressant ämne och en bra måltidsdryck om man inte ska upp och köra bil nästa dag.
Hej, ursäkta. Jag publicerade nyss början av detta inlägg i forumet kolhydrater.se, men det passar bra här också.
Kört LCHF sen sep 2010. Diabetes 2.
Innan: Synen höll på att försvinna pga förändringar i gula fläcken som inte gick att lasra bort. Sockervärdena var höga svängde kraftigt och var orsaken till förändringarna i ögonen.
Efter 3 månader med LCHF nytt besök på ögonkliniken. Förändringarna hade gått tillbaka!
Sockervärdena hade minskat ordentligt och även svängningarna. Den ena medicinen kunde tas bort. De flesta andra symptom som hade sin grund i diabetesen hade försvunnit, bl.a svårartad svamp i tår ljumskar mm. Vikten hade gått ner 15 kilo till normala 77.
Nu efter 27 månader med LCHF: Vikten hålller sig någorlunda konstant. De försvunna symptomen håller sig borta. Tagit bort kolestorolmedicinen. Det enda medicin som är kvar är Metformin, kanske det också skulle kunna utgå, men den verkar å andra sidan vara ofarlig.
Nu försöker jag hamna i ketos för att tappa ytterligare några överflödiga kilo. Men det verkar hopplöst. Värdena ligger runt 0.3-0.5 på morgonen och 1-2 på kvällen. Ketonvärdet ska ju helst vara 3-5 för att funka optimalt. Kanske spelar blodsockret in, det brukar vara högt före frukost, c:a 8-9, för att sen dala till runt 4 på kvällen.
Öl var gott men det har jag slutat helt med. Ingår inte i LCHF. Maltsocker är obra för diabetiker. Däremot funkar det utmärkt med både rödvin och whiskey men om man vill gå ned ivikt får man förstås vara lite måttlig med intaget.
Daonil avråder jag från. Ger blosockerdippar på natten som kan vara farliga.
Insulinsprutor avråder jag också från. Ökar hungern och näringsintaget vilket blir till en ond cirkel med ofrånkomlig viktökning så småningom.
Det största problemet med LCHF som jag ser det är tröskeln att acceptera att man måste äta mycket fett. Det är ju något som man fått sig itutat i 40 år att fett är farligt. Helt fel. Man måste äta fett om man tar bort kolhydraterna, annars äter man för mycket protein som i för stor mängd är lika dåligt som kolhydrater.

Ta och klipp ut inlägget och publicera det som egna trådar.. det är lättare att hitta då och för de som har samma problem som dig.
De kan dessutom vilja ställa frågor, till en som gjort resan själv!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.