Annons:
Etiketterdiabetestyp-1
Läst 4157 ggr
[Rabbitte]
2013-05-13, 23:13

Förändring i ögonbotten

Jag var i slutet på förra veckan på ögon och kontrollerade ögonbotten som jag gör vart annat år. 

Nu för första gången har jag fått 4 röda prickar som syntes tydligt på skärmen efter att sköterskan fotograferat. Saken är den att jag inte har höga blodsockervärden som skulle kunna orsaka störningar så kärlväggarna som dessa prickar är tecken på. 

Jag har haft problem med höga blodsockervärden under några års tid, men det bättrades till dagens läge för ungefär 2 år sedan så det känns lite sent att förändringarna i ögonen skulle komma nu!

Min doktor säger att vi inte kan höja mina insulindoser eller ändra något annat i hur jag sköter min diabetes så vad ska jag göra? Dessa prickar försvinner ju inte bara av sig självt!

Annons:
Karin20
2013-05-19, 11:38

Hur äter du? Kan din kost påverka?

//Karin

[Rabbitte]
2013-05-19, 11:45

#1 Jag äter normalt, dock ej fisk och skaldjur då jag är allergisk. Jag har testat alla dieter som rekommenderas för diabetiker så som t.ex. LCHF, men det fungerar inte på mig då jag trots med hjälp av dietist får svåra insulinkänningar hur jag än äter. Min kropp behöver lite av allt verkar det som. Det fungerar bra för då mitt blodsocker ligger jättefint nu och jag mår verkligen bra utan alla svängningar.

lizaohman
2013-05-31, 23:33

Som diabetiker har jag haft enorm framgång med LCHF och vill förstås inte försöka tvinga dig men gärna råda och hjälpa om jag kan. Hur kan det inte fungera på dig är då min fråga - vad är det som inte fungerar för dig? Menar du att du inte klarar av att minska kolhydrater eller menar du att det inte förbättrat dina värden (antar då att du ätit kolhydratsnålt minst ett halvår)?? Sedan kan det ju också vara så att man måste kombinera kolhydratsnålt med medicin, om dock i justerad dos.

[Rabbitte]
2013-06-01, 10:34

#3 Jag testade LCHF under tre år tid, jag måste erkänna att första halvåret var jag inte så motiverad så ordentligt åt jag LCHF under 2,5 år. Minska kolhydraterna var inget problem, däremot var jag konstant låg i mitt blodsocker och för att få upp det på en jämn nivå så att vardagen fungerade fick jag ge upp LCHF.

Karin20
2013-06-01, 11:51

Nu är jag inte med riktigt. Tog du insulin samtidigt? LCHF är ju en möjlighet att minska bs utan konstlade medel och när din läkare säger att man inte kan höja insulinet mera, måste det ju fungera bättre att minska på det som höjer bs. Men du säger att du har normala värden. Det har du fått mha insulin? För lågt bs med Lchf har jag aldrig hört om, men bara för att jag inte hört det, behöver det ju inte stämma. Jag tycker i alla fall du ska pröva igen, tillsammans med din diabetesläkare så att du minskar insulinet i vettig takt. Är du en etta eller en tvåa?

//Karin

Cowboy
2013-06-01, 22:41

Diabetes innebär ju att man får för högt blodsocker så om blodsockret blir lågt med LCHF så beror det på för mycket insulin eller tablettbehandling mot diabetes. Ingen får högt blodsocker av LCHF, däremot jämnare blodsocker.

Annons:
Upp till toppen
Annons: